Toyota utdyper el-planer

Toyota er blant selskapene som har vært mest skeptisk til rene elbiler. Men nå har de snudd, og lar oss få et innblikk i planene.

Publisert Sist oppdatert

Elektrifisering har lenge stått på agendaen til den japanske produsenten – men da i form av hybride drivslinjer.

Det er jo over tjue år siden første generasjon Prius kom på markedet, og siden den gang har Toyota solgt over 11 millioner hybrider på verdensbasis.

I dag har mer enn 90 prosent av de nye Toyotaene som selges i Norge hybrid drivlinje. For luksusmerket Lexus er andelen 100 prosent.

Men det er ingen hemmelighet av Toyota har vært skeptiske til elbiler slik vi definerer dem. For dem har fremtiden bestått av hybrider, ladbare hybrider og hydrogendrevne biler.

La oss gjøre unna definisjonene Toyota bruker. De snakker om HEV (Hybrid Electric Vehicles), det vi omtaler som vanlige hybrider. PHEV er forkortelse for Plug-in Hybrid Electric Vehicles, altså ladbare hybrider på godt norsk.

Så kommer kategorien vi i Norge normalt omtaler som elbiler – de heter hos Toyota BEV (Battery Electric Vehicles) mens den fjerde og siste kategorien er FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles), biler som produserer elektrisitet fra hydrogen via et ombordværende «kraftverk» (brenselceller).

Høsten 2015 ble Toyota Enviromental Challenge 2050 presentert, og den har som mål å redusere utslipp fra produksjon av og kjøring med biler så mye som mulig. Videre skal CO2-utslipp fra bilparken reduseres med 90 prosent i perioden 2010 til 2050.

  • Innen 2030 har Toyota som mål å selge 5,5 millioner elektrifiserte biler, inkludert 1 million utslippsfrie (BEV og FVEV).
  • Innen 2025 skal enhver Toyota- og Lexus-modell som selges i hele verden inneholde minst én elektrifisert modell. Dette skal oppnås ved å øke antall modeller innen alle fire ovennevnte kategorier, og ved å tilby rene elbiler.
  • Toyota skal akselerere utviklingen av BEV-er og skal tidlig i 2020-årene ha minst ti modeller på markedet. Disse skal først lanseres i Kina, før markeder som Japan, India, USA og Europa følger etter.
  • Utvalget FCEV-modeller skal utvides, både for person- og yrkesbiler.
  • Antall hybridmodeller (HEV) vil også vokse, takket være videutvikling av Hybrid System II som ble lansert i forbindelse med dagens Prius og siden har funnet veien til flere modeller (blant annet C-HR) pluss kraftigere hybrid-systemer som blant annet benyttes i RAV4 og Lexus-modeller.
  • Toyota vil også øke utvalget av ladbare hybrider (PHEV) gjennom 2020-tallet.

Les også: To hybridlinjer fra Toyota

Batteriteknologi spiller en nøkkelrolle for elektrifiserte biler og har som vi vet sine begrensninger i forhold til energitetthet, størrelse / vekt og kostnad.

Toyota har vært aktive innen neste generasjon solid-state batterier som de forventer å kommersialisere tidlig i neste tiår.

I tillegg skal de sammen med Panasonic utforske nye og enda mer fremtidsrettede teknologier med formål om å komme frem til de beste batteriene i bilindustrien når det gjelder energitetthet og kost.

De vil også bidra til utvikling av infrastruktur og teknologi som skal gjøre elbiler og hydrogenbiler konkurransedyktige mot fossilbiler i hverdagen. Det inkluderer utbygging av hurtigladere og hydrogenstasjoner, samt gjenbruk og resirkulering av batterier.

Powered by Labrador CMS