-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Smart dings med livsviktig funksjon
Tusenvis av syklister treffes hvert år av en åpnende bildør. Det trenger ikke koste mye å redusere dette problemet.
Det svenske selskapet Semcon har funnet opp en smart løsning for å hindre at bilførere åpner døren og treffer en intetanende syklist. De har utviklet en sticker som enkelt kan festes på bilens speilhus for å varsle når en syklist befinner seg innenfor faresonen.
Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er det mer enn 50 millioner trafikkulykker globalt hvert år. En viktig årsak er det man på engelse kaller «dooring» der folk i parkerte biler åpner døren mot annen trafikk uten å sjekke omgivelsene grundig nok.
I en undersøkelse selskapet har foretatt blant 1500 syklister i Sverige, Storbritannia, USA og Canada sier 85 prosent at de har opplevd slike hendelser.
– Det er ingen tvil om at smart teknologi kan spare liv i trafikken, men for virkelig å utgjøre en forskjell er det viktig at teknologien er rimelig og tilgjengelig for flest mulig. Selv om vi benytter avansert teknologi, er vår målsetting at den skal koste under to euro å produsere, sier CEO hos Secon, Markus Granlund.
Semcons Life Sticker er en «dings» som enkelt festes på bilens speilhus og advarer føreren om ikke å åpne døren når en syklist nærmer seg bakfra. Teknologien er basert på kontakt mellom dingsen og syklistens mobiltelefon.
Teknologien som er samlet i en liten, knapplignende konsoll, inkluderer lav-energi Bluetooth, sfæriske solceller, bevegelsessensorer og retningsstyrte antenner.
– Life Sticker arbeider selvstendig, uten tilknytning til bilen, takket være solceller – alt brukeren trenger å gjøre er å lime den på plass oppå speilhuset. En prototyp er utviklet, og om vi finner en investeringsvillig partner kan Life Sticker være på markedet innen et år, sier Basim Ali, teknisk leder for Semcons innovasjons-laboratorium.
(artikkelen fortsetter)
Konseptet ble utviklet som del av en internasjonal konkurranse avholdt av Semcon. Målet var å utvikle tekniske løsninger på basis av FNs bærekraftmål.
Vinneren, Duokai Wang fra Semcons Shanghai-avdeling kom opp med ideen om dørvarsleren for å redusere antall trafikkulykker i verden.
– En venn av meg ble alvorlig skadet etter å ha syklet inn i en bildør som ble åpnet rett foran ham. Det fikk meg til å fundere på hvordan vi han unngå denne typen ulykker ved å anvende smart teknologi. Her har vi en løsning som virkelig kan utgjøre en forskjell, sier Duokai Wang.
FAKTA:
Det er om lag 50 millioner trafikkulykker globalt hvert år, og 1,25 millioner mennesker dør på veiene. 90 prosent av ulykkene skjer i utviklingsland. FN har som mål å halvere dette antallet innen 2020. Hver fjerde dødsulykke involverer syklister og motorsyklister.