Populære SUV-er: Alfa Stelvio og Audi Q5 6.2017. (Foto: Øivind Skar)

Populære SUV-er: Audi Q7 og Volvo XC90 T8. (Foto: Øivind Skar)

Populære SUV-er: BMW X3, Jaguar F-Pace, Volvo XC60. (Foto: Øivind Skar)

Populære SUV-er: Ford Kuga Vignale - Lexus NX 300h. (Foto: Øivind Skar)

Populære SUV-er: Kia Niro, Mazda CX-3, Nissan Qashqai, Toyote C-HR. (Foto: Øivind Skar)

Populære SUV-er: Mazda CX-5 D, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota RAV4 Hyb, VW Tiguan D. (Foto: Øivind Skar)

Populære SUV-er: Peugeot 5008 - Skoda Kodiaq. (Foto: Øivind Skar)

SUV-rekord i fjor

Nordmenn elsker SUV. Én av tre som handlet ny bil i fjor valgte et slikt høybygg, og fire av fem krysset av for firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Det går en SUV-feber over Europa. Tall fra analysebyrået JATO viser at drøyt tre av ti (31,9 prosent) som kjøpte ny bil i EU i fjor endte opp med en SUV, og bilklassen er for lengst blitt den største og er fortsatt i rask vekst.

Men også her ligger Norge foran. I fjor endte hvert tredje bilkjøper (33,2 prosent) opp med en SUV. Økningen er bare svak fra 2016 da SUV-ene passerte kompaktbilene som de mest foretrukne.

Til forskjell fra Europa, som gjerne velger en tohjulsdrevne varianter, krysser fire av fem av for firehjulsdrift i Norge, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Etter en Tesla-spurt med Model X i desember, så det lenge ut til at Tesla skulle hale i land SUV-seieren, men Toyotas siste innspurt med RAV4 reddet den øverste pallplassen – for sjuende gang siden år 2000.

Til tross for SUV-ene eksistens i mange tiår, er det først de siste årene salget virkelig har tatt av. I 2001 var andelen beskjedne 5,7 prosent av samlet personbilsalg. Til gjengjeld sto RAV4 for 42,2 prosent av SUV-salget.

For ti år siden, i 2007, gjorte SUV-andelen et byks til 21,9 prosent av personbilvolumet, også det året med Toyota RAV4 som en klar ener selv om dens andel av det totale SUV-salget nå var halvert til 21,9 prosent.

Et svakt flertall av dem som velger SUV satser fortsatt på dieselutgaven (29,6 prosent), men det er først og fremst tilfanget av stikkontakt-SUV-er som har løftet SUV-volumet til rekordhøyder i Norge.

Kun Tesla Model X er helelektrisk i dette selskapet. Like fullt nærmer andelen hybride, ladehybride og elektriske SUV-er seg raskt halvparten av volumet.

Selv om det står leasingselskaper bak en stor andel av SUV-omsetningen, er næringsandelen på 46,8 prosent lavere enn gjennomsnittlig leasing/firmabilandel for personbilene.

Kilde OFV

De mest populære SUV-ene i 2017

1. Toyota RAV 4

4 821

2. Tesla Model X

4 748

3. Mitsubishi Outlander

4 274

4. Volvo XC60

2 475

5. VW Tiguan

2 443

6. Mercedes GLC

2 391

7. Peugeot 3008

2 250

8. Nissan Qashqai

2 056

9. Volvo XC90

2 047

10. Skoda Kodiaq

2 046

11. Mazda CX-5

1 819

12. BMW X5

1 304

13. Ford Kuga

1 273

14. BMW X1

1 267

15. Audi Q7

1 259

Powered by Labrador CMS