Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza
Fiat 500 Monza

Gammel 500 for sommeren

500-baserte Beach Buggies med kurvfletting i setene tilhører ikke sjeldenhetene, men denne sommer-Femhundreden har tatt det hele litt lenger.

Publisert Sist oppdatert

Det er en ikke så veldig spesiell brukbilbutikk i Torino som heter Italmotor. Men det hender jeg stikker innom for det hender de har en og annen ganske spesiell bil oppi alle Jeepene og nye Pandaer.

På jakt
Denne gangen skulle jeg ta en titt på en Innocenti 1100 Spider – i realiteten en MG Midget, men med et aldeles nydelig Tom Tjaarda-karosseri – som var merkelig billig.

Det viste seg fort hvorfor den var merkelig billig.

Og så visste jeg at de hadde en Giannini 590 GT – sånne forsøker jeg alltid å se etter for å se om jeg finner igjen min gamle. Men akkurat som så mange «ekte» Abarther, var også denne bygd opp i senere tid.

Og slik ombygning består stort sett av et «riktig» dashbord, som produseres i metervis nå, en bunnpanne som det er støpt Giannini (eller Abarth) -navnet inn i – heller ikke akkurat noen sjeldenhet på gammelbilmesser, og så de riktige dekalene.

Unik
Men midt på gulvet sto noe jeg aldri har sett før. Med god grunn – det finnes ikke flere.

Monza var den døpt, basert på en gammel luftkjølt 500 L, men nå med en 650 motor. Og med et barchetta-karosseri som jeg først trodde var bygget i går.

Men det hele ble godkjent i april 1975, så da kan vi jo gå ut fra at det er ekte saker.

Karosserijobben er i hvert fall gjort av en fagmann. På tross av at dette er blitt en veldig åpen kabriolet, har han faktisk klart å beholde så meget av den gamle 500 at vi med en gang ser hvor den kommer fra.

Racing-inspirert
Firepunkts seler er kanskje å ta i – den har tross alt bare 18 hester, men hele interiøret på innsiden av de sterkt nedkuttede dørene er så nakent at det er kanskje korrekt med så mye seler. Men helhjelm vil jeg tross alt si er å overdrive – selv om det ikke er mye frontruter her heller.

Jeg har fremdeles ikke helt bestemt meg for om jeg liker den eller om jeg syns den er tatt så langt at det hele tipper – men vi kan i hvert fall være enige om at dette er annerledes.

Veldig annerledes.

Om det er så annerledes at jeg syns prisen på 45.000 euro høres fornuftig ut, er jeg derimot fullstendig usikker på.

Powered by Labrador CMS