Oemmedi Fiat-Chrysler

Oemmedi Fiat-Chrysler

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini og Fiat-Chrysler

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Chrysler

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Oemmedi Fiat-Lamborghini

Underlige blandingsprodukter

På gammelbilutstillingen i Torino så jeg en ganske smart, minimalistisk åpen toseter. Fiat 500-størrelse. Med Chrysler V6 motor oppi. Ca. 250 hk. Jeg burde visst det: OEMMEDI!

Publisert Sist oppdatert

Første gang jeg traff dem tror jeg var på Bologna-utstillingen i 2012. Det de viste var en veldig stor motor med en veldig liten bil rundt.

Eller i klartekst – en Lamborghini Murcielago motor som de gjorde noe veldig Fiat 500-aktig av. Den gamle Fiat 500!

«Galskap er arvelig», sier pappa Gianfranco Dini. «Man arver det fra sine barn».

Det startet åpenbart med at Leonardo, sønnen, utfordret faren. Dini senior drev et utmerket verksted hvor han blant annet jobbet med plater, men ikke spesifikt med biler.

Utfordring
Men så mente guttungen at det var umulig å få en flat Porsche-sekser inn i hekken på en 1970 Fiat 500.

Pappa tok utfordringen, og resultatet ble bra det. Man ser jo at det er annerledes, og man hører det definitivt, og den beveger seg annerledes enn en gammel 500 – men i forhold til det som skulle komme ser den jo nesten normal ut.

Det ga åpenbart mersmak, for neste prosjekt, uten at Leonardo behøvde yppe seg denne gangen, var å bygge en V-åtter fra en Ferrari 308 inn i en 500-hekk. Litt bredere foran og bak, litt flere eksosrør, men man så fremdeles at det var en 500.

Lambo-Fiat
Men så kom Lambo-Fiaten – det var den jeg så på et av de ganske utrolige Motor Show, ved juletider, i Bologna.

En 580-hesters 6,2-liters Lamborghini V12 opp i hekken på en 40 år gammel Cinquecento som ikke ante hva den skulle bli utsatt for – da snakker vi.

3000 timer senere dukket det opp noe som var dobbelt så bredt som originalen, med et eget rør-ramme chassis og med Lamborghinis egen firehjulsdrift om bord. Noen få deler av det opprinnelige Fiat-karosseriet er i behold, men som du ser av bildene, ikke mye.

Selvfølgelig er disse bilene god reklame for det arbeidet disse folkene egentlig gjør, restaurering, bygging av ganske spesielle spesialer og motoroverhaling og -trimming.

Chrysler-Fiat
Men så var det jeg så den nye. På mange måter så den mer sivilisert ut enn Lambo-Fiaten for eksempel. Kanskje fordi her er karosseriet bygget nesten helt nytt – det ligner faktisk litt på den 20 år gamle tyske Yes.

Jeg aner ikke noe om spesifikasjonene, og nesten ikke noe om mål eller vekt (338 cm lang og 175 bred), for far og sønn var ikke på plass, og de har fremdeles ikke lagt ut noe om den på hjemmesiden sin.

Men det er altså mye Chrysler 300 M her, men motoren sitter bak, og driver bakhjulene via en automat klikk-klakk kasse. Bremsene kommer også fra amerikaneren og burde holde mer enn bra nok, dette kan umulig veie et tonn en gang. Men opphengningen var åpenbart hjemmebygget og håndsmidd.

Og frontlyktene så åpenbart fra en ny Fiat 500 – så det er en viss kontinuitet på gang.

I Torino sto den og reklamerte for et smøreolje-merke du aldri har hørt om: Pakelo.

Samme for meg hvem som holder liv i dem – jeg er glad så lenge slike folk som far og sønn Dini fremdeles finnes.

Powered by Labrador CMS