Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Her er nye Audi A6 Avant

Audi har i natt sluppet de første detaljer og bilder av nye A6 Avant. Bilene kommer til Norge på høsten.

Publisert Sist oppdatert

Forrige måned møtte vi A6 sedan i Genève, og nå er turen kommet til stasjonsvognen som på Audi-språket heter A6 Avant. Den er litt større enn sin forgjenger i alle retninger og en direkte utfordrer til BMW 5-serie Touring og Mercedes E-Klasse stasjonsvogn.

registreringsstatistikken fra OFV bærer A6 preg av å være en «gammel» bil sammenlignet med erkerivalene. I 2017 ble det registrert 398 nye A6 mot 1677 E-Klasse og 1304 5-Serie. En ny generasjon vil utvilsomt løfte A6 nærmere konkurrentene i volum.

I sin pressemelding fremhever Audi nye A6 Avant som «digital, intelligent og elegant».

– Nye Audi A6 Avant er en stasjonsvogn fullspekket av banebrytende teknologi. Vi har gledet oss til å kunne vise frem denne helt nye modellen til det norske markedet, fordi den kombinerer de gode kjøreopplevelsene og de dynamiske linjene med alle de praktiske egenskapene det norske markedet er særlig opptatt av, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

Audi A6 Avant har et bagasjerom med kapasitet på 565 til 1680 liter. Det er omtrent på nivå med BMW 5-Serie (570 liter), men vesentlig mindre enn E-Klassens 640 liter.

Fronten preges av den lave og brede singleframe-grillen som er standard på nyere Audi-modeller.

Samtidig er nye Audi A6 Avant full av ny teknologi og innovasjon. En rekke assistent- og sikkerhetssystemer er standard eller kan bestilles som ekstrautstyr.

Standard er også Audis milde hybrid-system for alle motoriseringer. Det sørger både for økt komfort og effektivitet. Nytt opplegg for styring og fjæring skal sikre at bilen kombinerer de dynamiske egenskapene med høyt komfortnivå.

Foreløpig får vi ingen detaljer med hensyn til drivlinjer, men vi kan regne med at bilen i startfasen får de samme alternativer som sedanen – 3,0-litere for bensin og diesel. Siden vil det komme drivlinjer som er bedre tilpasset norske ønsker, inkludert en ladbar hybrid.

Nye A6 Avant er 4,94 meter lang, 1,89 meter bred og 1,47 meter høy. Det innebærer ifølge Audi at den slår konkurrentene på innvendig plass, skjønt det er kun i bredden den avviker vesentlig fra disse.

(artikkelen fortsetter)

Selvlærende
Det nye MMI touch-systemet i Audi A6 og mulighet for stemmestyring gjør ifølge Audi nye A6 til «en intelligent turpartner som henter informasjon fra forhåndslagret data i bilen og fra skyen gjennom MMI navigation plus.»

Systemet er selvlærende basert på sjåførens kjøremønster, og bilens forslag til kjøreruter er intelligent tilpasset den som kjører bilen.

Alle motorvarianter på nye Audi A6 leveres med mild-hybrid-teknologien som reduserer utslipp og forbruk ved hjelp av et litium-ion-batteri.

Nye Audi A6 har en rekke nye assistentsystemer for økt komfort og sikkerhet. Bilen kan leveres med «parking pilot» og «garage pilot» som gjør bilen «selvparkerende» ved hjelp av myAudi-app’en, uten at sjåføren må sitte bak rattet.

– I likhet med nye A8 og A7 er A6 en ambassadør for Audis nye designspråk. Nye A6 er elegant innvendig, samtidig som den er full av nye, heldigitale løsninger, sier Audi i sin pressemelding.

De første bilene kommer til Norge til høsten. Norske priser er ennå ikke klare for Audi A6.

Powered by Labrador CMS