Buick Enspire Concept
Buick Enspire Concept
Buick Enspire Concept

Buick med elektrisk soft-roader

På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.

Publisert Sist oppdatert

Ikke rart Buick viser kinesiske bilutstillinger stor oppmerksomhet.

I likhet med mange overklassemerker er nå Kina deres viktigste marked, men det er vel ingen av kollegene som til de grader er eksponert mot dette markedet. 85 prosent av alle Buicker selges nå der.

I fjor ble det kjøpt 1,18 millioner Buicker i Kina, tallet i USA var på 219.231!

En av dem som selges der er Velite 5 – egentlig en Chevrolet Volt (Opel Ampera-e) som ble lansert i fjor.

Den nye Velite 6, som altså debuterte i Beijing, ligner ikke noe annet i Buicks line-up, og foreløpig er heller ikke særlig mange av de tekniske detaljene kjent.

Men man vet at den skal komme i to versjoner, batterielektrisk eller ladbar hybrid – og i den versjonen kommer den til å bruke en 1.5 liters firer med en «elektrisk variabel transmisjon».

Med fulle batterier og full tank snakkes det om en rekkevidde på 700 km.

Men det var konseptbilen Enspire som vakte størst oppmerksomhet.

Den er selvfølgelig elektrisk – Buick har lovet 20 elektriske eller elektrifiserte biler innen 2023 – og det blir vel hovedsakelig i Kina.

Denne har en ny drivlinje som GM kaller eMotion der motoren yter 410 kW og batteriene sørger for en rekkevidde på 600 km.

Her er kommunikasjonsavdelingen lagt opp til 5G, men det er ikke bare der ting skal skje fort. Ladingen – enten induksjon eller med kabel – er også kjapp, etter 40 minutter har du 80 % kapasitet.

Naturlig nok finner man også Cadillacs halvautonome Super Cruise-system om bord.

Men det publikum på bilutstillingen først og fremst festet seg ved var nok utseendet. For her har vi en rekke designelementer som peker i retning av den fremtidige Buick-familien.

Smale lys inni et karosseri som både er ganske glætt og samtidig fult av dristig overflate-skulpturering.

Vi finner riktignok noen elementer av LaCrosse i fronten, og deler av hekken er nok hentet fra Avenir-konseptet fra noen år tilbake. Men den nye takvinkelen og C-stolpen er helt unike for denne modellen og gjør bilen til mye mer en Coupé enn noen tilsvarende modeller.

Men hele inntrykket er SUV, og høyden over havet antyder SUV for ganske dårlig terreng – slik vi finner på store deler av Kinas veinett.

Jeg har ennå ikke kommet gjennom alle de nye bilene i Beijing – men denne MÅ være blant de beste.

Powered by Labrador CMS