Diesel-gate helt til topps

Nå gidder ikke amerikanerne vente lenger på at tysk rettsvesen skal få ut fingeren. De peker rett på den gamle sjefen, Martin Winterkorn (bildet), og sier at han var så skyldig at de har utstedt arrestordre på ham. Det kan skape interessante situasjoner.

Publisert Sist oppdatert

«Volkswagen må i fremtiden bli ærligere, mer åpen, sannferdig – med ett ord: mer anstendig» sa den nye VW-toppen, Herbert Diess, til de mange fremmøtte på konsernets generalforsamling i Berlin torsdag.

Det var akkurat som ventet.

Det var akkurat som ventet at det ikke ble noe aksjonæropprør nå heller. De litt kontroversielle forslagene om å kaste Wolfgang Porsche fra styret og si nei til å velge inn Marianne Heiss (håndplukket av VW-ledelsen), ble ikke fulgt opp.

Ikke akkurat noen bombe, Porsche-Piëch familien, Qatar og Niedersachsen – der Volkswagen ligger – har rundt 90 % av alle stemmene!

Og selvfølgelig ropte også Institutional Shareholder Services for døve ører akkurat der og da. Et globalt konsulentfirma med et visst renommé som gir VW stryk-karakter på omtrent alle parametere og som stadig minner oss om at bare i Tyskland er det nesten 10.000 dieselrelaterte rettssaker som venter på plass i systemet – pluss tusenvis i resten av verden.

(Du og jeg og «Oljefondet» var en av dem som deltok i søksmålene, allerede for to år siden).

Av en eller annen grunn ventet Statsadvokaten i Detroit til etter at generalforsamlingen var over med å slippe hva som i realiteten er en arrestordre på den gamle sjefen, Martin Winterkorn. Amerikanerne er jo ellers kjent for ganske god timing.

Men anklagen er grei: fordi, påstår juristene, Winterkorn kjente til hele svindelen.

Til og med USAs justisminister, Jeff Sessions, deltar i koret nå: «de som forsøker å bedra USA må betale dyrt», og det er rettet direkte mot Winterkorn. «Dette komplottet for å omgå USAs lover har forgreninger helt til topps», sa han.

Winterkorn selv har nektet for dette hele veien, og viste faktisk klare tendenser til å ville fortsette som sjef etter at skandalen sprakk. Han måtte nærmest dras ut av toppetasjen – ikke særlig vakkert.

Etter det har Volkswagen påstått at det hele skyltes en liten håndfull ingeniører med bedragerske hensikter.

En rekke europeere som føler seg snytt har gått til sak mot konsernet, men ennå er det ikke noe gjennombrudd i de forhandlingene. (I USA har kundene fått en helt annen type kompensasjon enn i resten av verden).

Imidlertid slapp VW et forsvarsskriv på 329 sider tidligere i år som forsøkte å forklare at Winterkorn ikke var innblandet. Om han var, eller ikke var, gjør nemlig en veldig stor forskjell når det kommer til konsernets egentlige, juridiske ansvar.

Og her snakker vi åpenbart ikke om å oppføre seg «anstendig» som Diess la vekt på.

Nå har imidlertid Statsadvokaten i Detroit samlet alt man vet om det som skjedde etter senhøsten 2015, da det hele sprakk. Kunnskaper også tyske myndigheter sitter på, men som de til nå, med forholdsvis massiv kritikk mot seg, har unnlatt å handle på.

Det er brukt ganske sterke ord i anklageskriftet, men noe av det mest interessante er påstanden om at etter at Winterkorn mottok et PM eller to om de latente problemene, deltok han i et møte den 27. juli 2015 der det ble gitt en full briefing.

Dersom dette stemmer har også dagens sjef et problem. Herbert Diess, som da var kommet rett fra BMW, deltok nemlig også på det samme møtet.

Selvfølgelig er ingen skyldig før … osv., men det blir vanskeligere og vanskeligere å tro på den offisielle VW-versjonen, at en liten gruppe ingeniører med bedragersk sinnelag skulle ha klart å finne opp jukse-enheten i 2006, og så klart å montere den på 11 millioner biler uten at noen oppover i systemet hadde visst om det.

Det virker jo enda mindre sannsynlig dersom vi skal tro på Der Spiegels beskrivelse av Volkswagen under Winterkorn: «Et Nord Korea uten straffearbeidsleirene».

PS!
VW-diesel temaet lever fremdeles 24/7. Lørdag kom det informasjoner fra Australia om at VW i en lokal rettssak innrømmet at bilen var utstyrt med en juksefunksjon som endret utslippet fra en fjellbekk-ren «testmodus» til en vanlig møkkete «kundemodus».

Anklageren kaller det en innrømmelse med global betydning.

Og i tysk presse begynte det søndag å versere historier om at VW-konsernet vurderer å gjøre Winterkorn personlig økonomisk ansvarlig for skandalen.

Riktignok tjente han mer enn 100 millioner euro i sin regjeringstid og har 30 millioner i pensjonsrettigheter, men det er allikevel et stykke til – for eksempel – de mer enn 25 milliarder dollar VW så langt har betalt i straff, utbedringer og erstatninger for 580.000 møkkete biler i USA.

Powered by Labrador CMS