Nå kommer endelig trådløs lading

Nå kommer endelig trådløs lading av bil i serieproduksjon – om enn i begrenset opplag. Vi må vente litt før det er i Norge, dog.

Publisert

Trådløs lading av elbiler har vært et tema i mange år, og både bil-, buss- og lastebilprodusenter har testet ut forskjellige løsninger.

Testprosjekter med trådløs lading av busser ved holdeplassene, for eksempel. Prototyper for lading av normale el- og hybridbiler har også eksistert i flere år, men det har drøyd lenge for å få et produksjonsklart konsept klart.

Mye av dette skyldes nok at det ikke er etablert en bransjestandard for lading på tvers av produsentene, slik vi har på lading med kabel. Riktignok er det flere forskjellige standarder der også – ChaDeMo, CCS og så videre – men det er en god begynnelse i hvert fall.

Og når selv mobiltelefonindustrien – til og med Apple! – klarer å finne en felles standard for trådløs lading kommer nok bilindustrien til å bli enig på et tidspunkt også.

- De tyske produsentene har sett på et fellessystem for induksjonslading, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør for BMW i Norge.

- Det dreier seg blant annet om plasseringen av ladespolen i bilen. Skal den være foran eller midt under, for eksempel. Noen merker er jo ganske opptatt av vektfordelingen i bilen, sier han med tydelig hint til BMWs nærmest maniske fokus på 50/50-fordeling.

Kun leasing – ikke i Norge
Men å vente på standarden gidder ikke BMW å gjøre lenger. Nå kommer nemlig de første ladeplatene i salg. I første omgang dreier det seg kun om en bundle-løsning sammen med den ladbare hybriden 530e i en leasingpakke.

Bilen må bygges med den innebygde induksjonsladeren fra fabrikk – det er ikke mulig å ettermontere.

De aller fleste 530e-kundene leaser bilen, så da tenker BMW at dette er den greieste løsningen. Om teknologien BMW bruker blir avleggs om et par år er det vel uansett greit å levere inn laderen sammen med bilen når den tid kommer også.

Dessverre betyr dette også at systemet ikke er på blokka for Norge i første omgang.

- Regnestykkene for dette gikk ikke opp for oss i Norge, sier Tegneby.

- Kostnaden er ganske høy, og det ble ikke helt forenlig med de leasingpakkene vi tilbyr, sier han.

Det er forespeilet en pris på rundt 3000 euro, og ifølge Car Magazine er systemet mulig å bestille allerede fra i sommer.

Enkelt og genialt
Den trådløse induksjonsladeren skal klare en effekt på 3,2 kW. Det er ikke spesielt raskt, den vil fint lade 530e-en fra tom til full på tre og en halv time – og det helt uten å måtte huske på å plugge inn kabelen.

Laderen tåler dessuten ligge utendørs også.

Like enkelt som det er genialt, egentlig.

Kamera-systemene i bilen skal hjelpe føreren med å guide bilen slik at den står riktig posisjonert over ladeplata.

Så får vi bare smøre oss med tålmodighet til dette er bestillingsklart i Norge.

- At det kommer? Ja, men vi vet bare ikke helt når enda, sier Tegneby.

Se for øvrig demonstrasjon av systemet i videoen her:

Powered by Labrador CMS