-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lang ventetid på trafikkstasjonene
Ser du frem til å få lappen så du kan ta med kompiser på ferie? Ventetid på flere måneder for oppkjøring kan stikke kjepper i hjulene for deg.
En fersk undersøkelse utført av ATL slår fast at ventetidene på å få time til oppkjøring har økt kraftig. Og om sommeren er det verst. Enkelte kjøreskoler rapporterer om fire måneders ventetid. Nå krever ATL-direktøren handling.
– De lange ventetidene på oppkjøring hos Statens vegvesen går ut over elevene, trafikkskolene og næringslivet. Situasjonen er uholdbar, sier direktør Torgeir Abusdal i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).
Verst om sommeren
Samtidig oppgir nesten fire av fem skoler at ventetiden på sommeren er lengre enn hva den er ellers i året.
En årsak til dette er at de aller fleste som skal ta mc-lappen gjør det på sommeren. I tillegg skal også sensorene hos Statens Vegvesen ha ferie, som resten av Norges befolkning.
Situasjonen er mest kritisk på Østlandet og rundt de store byene. Kjøreskolene er godt orientert og kjenner til ventetiden til andre trafikkstasjoner i området. Kanskje kan du korte ventetiden betraktelig ved å dra til en nabokommune.
Nå krever ATL-direktøren handling.
– Dette er et område der ingen ser ut til å ta ansvar for situasjonen. Det er helt feil at dette skal være en normalsituasjon, og det viser med all tydelighet at myndighetene ikke tar kundene sine på alvor, sier han.
Abusdal er kritisk til at man ikke klarer å opprettholde et helt ordinært tjenestetilbud bare fordi det er sommer. Det samme gjentar seg hvert eneste år.
Ber trafikkskolene om hjelp
– Jeg er overbevist om at vi kunne redusert ventetidene mye med enkle grep, sier Abusdal. Han ber samtidig kjøreskolene om hjelp til å være med på å løse problemet.
– Vi ser at strykprosenten er for høy på førerprøver. Skolene må ta sin del av ansvaret og sørge for at elevene er godt nok forberedt før det bestilles time til oppkjøring. Når en elev må kjøre opp flere ganger, sier det seg selv at det er med på å øke ventetidene for andre.
I tillegg ber han skolene sikre at elevene møter opp til avtalt førerprøve, slik at man ikke legger beslag på tid man ikke bruker.
Store konsekvenser
Ungdommer som venter på oppkjøring kan risikere å måtte utsette drømmen om førerkort i månedsvis, og samtidig måtte betale ekstra for å holde kunnskapene vedlike opp mot førerprøven.
– Det sier seg selv at dette er en alvorlig situasjon. Ikke bare for elevene, som må vente og som i tillegg må betale mer for førerkortet enn hva de hadde trengt, men også for trafikkskolene som har store vansker med å få planlagt opplæringsløpet for elevene, sier Abusdal.