Elbil stort i Norge, men fortsatt smått i Europa

Norge sto for 27 prosent av elbilene og 19 prosent av ladehybridene registrert i EU/EFTA-området i april.

Publisert Sist oppdatert

Bilsalget i EU/EFTA går så det griner og mai-tallene er de beste siden 2007. VW-konsernet står nå for en firedel av leveransene, viser tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA.

Norge store på elbiler
Men når det gjelder elektriske biler og ladehybrider befinner Norge seg fortsatt i en særstilling. I apriltallene, som er de ferskeste fra analyseselskapet JATO, går det fram at av 13.000 nye elbiler registrert i de 27 landene som omfattes av deres analyse ble 3556 registrert i Norge.

I klartekst betyr det at 27,3 prosent av alle de nye elbilene havnet i Norge. Da er selvfølgelig 300 endagsregistrerte Kia Soul fra Tyskland holdt utenom det norske antallet.

Store på ladehybrider
Også når det gjelder ladehybrider skiller Norge seg klart ut ved at 18,9 prosent av alle ladehybrider registrert i april fikk påmontert norske skilt.

De elektrifiserte bilene (elbiler, ladehybrider og hybrider) utgjør fortsatt beskjedne 5,5 prosent av nybilene i landene som JATO-tallene omfatter.

Snaut 1,5 millioner nye personbiler er beste mai måned siden 2007 i den delen av Europa som omfatter EU/EFTA-området. Fem måneder ut i 2018 er bilvolumet opp 2,2 prosent til i overkant av sju millioner enheter.

Vokser igjen
Selv om Volkswagen-konsernet stadig må rydde etter dieselskandalen høsten 2015, ser det ikke ut til å det påvirker salget som i mai var opp for alle konsernets merker med unntak av Skoda. Samlet sto Volkswagens merker for litt over en firedel av alle personbilleveransene i området, opp 3,7 prosent fra samme periode i fjor.

Særlig gjør Seat det bra med vekst på 19,2 prosent i 2018. Akkumulert er kun Audi ned mens Volkswagen slår markedsveksten med 4,1 prosentpoeng.

Etter oppkjøpet av Opel er PSA nest største bilkonsern med 16 prosent av bilkjøperne i år.

Volkswagen er naturlig nok det klart største enkeltmerket med Renault på andreplass og Ford på tredje.

SUV på topp
JATOs tall viser at SUV-salget fortsetter å vokse på bekostning av alle de andre store bilklassene og utgjorde 33,3 prosent av personbilene i april, opp fra 21,4 prosent tre år tidligere.

For dieselbilene derimot går det akkurat motsatt vei med betydelig nedgang det siste året – fra 46 prosent til 36,7 prosent av alle personbilene. Samtidig har andelen biler med bensinmotor økt fra 49 til 56 prosent, ikke minst fordi stadig flere produsenter kutter ut dieselmotorene og erstatter dem med bensinmotorer i de små bilene.

Tallene fra Focus2move.com samsvarer med tallene fra JATO, men omfatter også Europas østre regioner som Russland og Tyrkia samt Kaukasus-landene Armenia og Georgia, totalt 44 land.

Mai-statistikken deres viser at VW Golf fortsatt dominerer og er fram hele 8,1 prosent fra samme periode i fjor, mens to av de tre småbilene på de neste tre plassene, VW Polo og Ford Fiesta går tilbake. Nissan Qashqai befester posisjonen som Europas mest populære SUV, men samtidig merker Nissan trykket fra VW Tiguan som fyker oppover på salgslistene etter at den kom som ny modell for et par år siden.

Omfatter 44 land. Kilde: focus2move.com

Europa 2018

1. VW Golf

242.740

2. VW Polo

161.157

3. Renault Clio

160.952

4. Ford Fiesta

135.923

5. Nissan Qashqai

132.087

6. Skoda Octavia

125.468

7. VW Tiguan

125.298

8. Ford Focus

116.987

9. Peugeot 208

112.998

10. Citroën C3

101.008

11. Opel Corsa

98.204

12. Dacia Sandero

96.757

13. Toyota Yaris

96.262

14. VW Passat

94.641

15. Renault Captur

93.586

16. Peugeot 3008

92.133

17. Dacia Duster

84.111

18. Skoda Fabia

81.484

19. Opel Astra

81.185

20. Peugeot 2008

81.111

Powered by Labrador CMS