Shell Eco-marathon
Vakker både på utsiden og innvendig - årets bidrag fra NTNU (Foto: DNV GL Fuel Fighter)
Shell Eco-marathon
INSA Toulouse sin høyteknologiske elbil - med Simen Sandtorv Hansen fra Bergen som pilot.
Shell Eco-marathon
NTNU fikk et resultat på 176 km/kWh med dette gliset av en elbil.
Shell Eco-marathon
Årets prosjektleder Sivert Hatletveit sammen med neste års prosjektleder Eirik Evjan Furuholmen - erfaringsoverføring og planlegging for 2019 er allerede igang.
Shell Eco-marathon
Både norsk og fransk flagg på scenen da INSA Toulouse fikk førstepremie.
Shell Eco-marathon
NTNU stakk av med en gjev andreplass i sin klasse i årets Shell Eco-marathon.
Shell Eco-marathon
Håvard Vestad (til venstre) og Jørgen Jackwitz er godt fornøyde med resultatet i årets Shell Eco-marathon.
Shell Eco-marathon
Torkel Genet (til venstre) og Simen Sandtorv Hansen - norske gullgutter på fransk lag.
Shell Eco-marathon
Jubel i London da Simen Sandtorv Hansen (til venstre) og Torkel Genet tok verdensrekort for andre året på rad!

To norske slo de norske

Laget fra NTNU ble nummer to i sin klasse i årets Shell Eco Marathon. Vinneren ble et fransk lag med to nordmenn om bord.

Publisert Sist oppdatert

– Får vi den ned i 90 kg, skal vi vinne, sa Sivert Hatletveit til meg tidligere i år. Han leder NTNU-gjengen som bygget årets DNV GL Fuel Fighter, den norske deltakeren i Shell Eco Maraton – løpet der du helst bør produsere energi mens du kjører bortover, for å vinne.

Et problem var imidlertid åpenbart. Banen, som ligger i Olympiaparken i London, var i år kortet ned fra 1,6 km til bare 970 meter.Bedre og bedre kan han trygt påstå. Lagene hadde til sammen fire forsøk, og DNV GL Fuel Fighter fikk stadig bedre resultater for hvert forsøk. Ikke at de kan sammenlignes, men for å gi deg en idé: en Nissan Leaf gjør ca. 15 km på 1 kWh.– Bilen veide like mye som føreren, med utstyr, avslørte han og kunne fortelle at vektnålen stoppet på 67 kg. Det er med andre ord en del ekstra kilo som skal fjernes før neste års konkurranse.Han forteller videre at i tillegg til å videreutvikle den elektriske konseptbilen, skal teamet også starte på et prosjekt for å utvikle en autonom bil. Det er ikke lett å gjøre noe originalt innenfor regelverkets trange rammer, men det så virkelig ut som om 2019-bilen også vil bli kandidat til designprisen.Følg med på facebook-siden deres for å se hva som skjer videre
Powered by Labrador CMS