Katerina Lørum Stamatiou (t.h.) og Maren Helgestuen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Katerina Lørum Stamatiou (t.v.) og Maren Helgestuen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Katerina Lørum Stamatiou
Foto: Jon Winding-Sørensen

Master på Porsches el-satsing

En av de BI-studentene som skal utenlands i det kommende skoleåret er på vei til Mannheim. På grunn av sin ferske interesse for Porsche.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg hadde vel egentlig aldri tenkt på at det var plass til kvinner i bilbransjen, sier Katerina Lørum Stamatiou. – For å være helt ærlig, så hadde jeg vel egentlig aldri tenkt på bilbransje i det hele tatt!

Nå er hun snart på vei til Mannheim i Tyskland for å jobbe tett sammen med et Porschemiljø for å skrive en Bachelor-oppgave om Taycan.

Historien har litt med nyfrelst å gjøre. Katerina studerer Internasjonal markedsføring og Internasjonal business på BI i Oslo. Hun fikk ansvaret for å skaffe samarbeidspartnere og foredragsholdere til Linjeforeningen.

– Vi er jo alltid ute etter mennesker som kan inspirere oss litt, som kan gi oss et inntrykk av hvordan et liv etter skolen ser ut og som kanskje kan vise oss et spor vi kan følge, forteller hun.

Hun fikk tak i Maren Helgestuen, som er Brand Experience Manager hos Porsche-importøren i Oslo, og Maren tok med seg sjefen sin, administrerende direktør Morten Scheel.

De to har en viss erfaring med slike forestillinger. Maren forteller at de har tilbudt internships i egen Oslo-regi de siste årene.

– Både norske og utenlandske har vært her og kommet litt under huden på det vi driver med, forteller hun, – men Katerina er vel den som har vært den mest dedikert – så langt.

– Og det er særlig på grunn av Maren, forteller Katerina. – Både hun og Morten klarte jo å gjøre bilbransjen levende for oss, men Maren viste meg jo også klart at det var plass for kvinner der.

Selvfølgelig virker det utrolig at bransjen fremdeles må slåss mot slike stereotypier, men det er jo bare å slå fast at slik er det. Når dette er en overraskelse for oppgående BI-studenter, er det fremdeles en del arbeid som må gjøres på rekrutteringssiden.

Såpass interessant syntes Katerina at dette hørtes ut at det tok ikke lang tid før hun begynte å jobbe hos importøren, ved siden av studiene.

– Utrolig spennende, sier marketing assistenten, – og jeg lærer jo ikke bare om det spesielle med Porsche, men om hele forretningsbiten. Jeg begynner å få forståelse om hvordan en bilimportør jobber.

– Men den helt spesielle kontakten vi får med en kundegruppe som nok kan karakteriseres som over gjennomsnitt interesserte, gjør jo at arbeidet hos og med Porsche blir spesielt positivt, legger hun til.

Så viser det seg at hun ikke nøyer seg med de første hands-on erfaringene hos en importør. Nå utvider hun denne kontakten og skal for alvor forfølge temaet akademisk.

– Til høsten drar vi til Universitetet i Mannheim, der en studiekompis og jeg skal skrive en Bachelor om Porsches elbilsatsing og om posisjoneringen av den nye Taycan. Selvfølgelig først og fremst med fokus på det norske markedet. Og det i seg selv er jo spennende nok. Ikke minst fordi vi må jo også forsøke å se på merkevareverdier og kundesegmentering uten Norges helt spesielle avgifts-fordeler.

– Men det er klart at vi må jo blande inn den spennende brytningstiden bilbransjen er inne i for tiden, ikke bare strøm/ikke-strøm, men også om hvordan man jobber med både digitale og analoge verktøy i markedsføring. Kanskje dette vil vise seg å være områder der Porsches løsninger vil være litt annerledes enn main stream-versjonene.

Foreløpig har hun imidlertid – og heldigvis – ingen idé om hva oppgaven kommer til å inneholde. Hun har ikke en gang satt noe navn på den.

Å posisjonere en bil man nesten ikke har sett og nesten ikke vet noe om, krever både kunnskaper og åpent sinn, uansett om jobben skal gjøres i praksis eller teoretisk.

– Maren og Morten kommer til å bli en slags mentorer utenfor universitetsmiljøet, sier hun, – og vi må nok hjem av og til for å jobbe med intervjuer og feltarbeid. Men veilederen vår kommer fra Universitetet i Mannheim, og der har de tette forbindelser med Porsche i Stuttgart.

– Jeg gleder meg veldig, føyer hun til, for jeg regner med at dette kan bli en veldig bra oppgave. Han jeg skal jobbe sammen med har overhodet ikke bil-interesse, men er en veldig flink student. Med meg begynner det derimot å handle mye mer om bil. Jeg tror det kan bli et ideelt partnerskap.

Og etterpå?

– Vet ikke helt enda, men jeg ser ikke hvorfor jeg ikke skal kunne fortsette på Taycan-sporet. Da kommer jeg nok kanskje til å sitte i Barcelona for å fullføre en Master der.

Uansett ser det ut som om Maren Helgestuen og den norske Porscheimportøren har klart å rekruttere en spennende kandidat som kommer til å bli med og drive norsk bilbransje videre fremover.

Powered by Labrador CMS