BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept
BMW M Performance Parts Concept

BMW M viser lettvekter

Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.

Publisert Sist oppdatert

En ny BMW M2 Competition ble lansert i våres, men BMW M har også tilgjengelig komponenter for dem som ønsker en enda mer ekstrem bil.

Til helgens festival på Goodwood hadde de med seg en M2-basert «BMW M Performance Parts Concept» hvor de viste frem noen av de mange mulighetene.

Her er det ikke bare byttet ut komponenter for å gi bilen et kulere uttrykk – den er også lettet med 60 kg og utstyrt med aerodynamiske detaljer som påvirker ytelser og kjøreegenskaper.

Det hele er pakket inn i silkematt sort lakk med gullfargede dekorelementer, og det er løst på så elegant vis at jeg ikke oppfatter et eneste snev av bling-bling her. Interiøret domineres av Alcantara og karbonfiber med små gylne innslag også her.

BMW M har lagt igjen noen tydelige signaler på sin racing-bakgrunn.

Grillen er innrammet med en diskret gullstripe og passer perfekt til panseret som er støpt i karbon – alene er vektbesparelse på 8 kg. De fremre sidepanelene står for ytterligere tre kilogram reduksjon.

Små vinger ytterst på frontsplitteren og foran bakhjulene påvirker luftstrømmene i positiv retning.

Taket i eksponert karbonfiber tar seg meget godt ut, i tillegg til at det barberer vekten med seks kilo og senker bilens tyngdepunkt.

Ytterligere seks kilogram forsvinner ved hjelp at de lekre 19-tommerne lakkert silkematte og gylne med gateslicks fra Michelin montert – spesielt viktige kilo siden vi her snakker ufjæret masse.

Det sportslige koffertlokket sparer ytterligere 5 kg, og diffuseren en halv kilo, i tillegg til at det optimaliserer aerodynamikken.

Interiøret bærer preg av racing-inspirasjon med karbonfiber og Alcantara, samt diskret innslag av gulldekor som du sikkert kan slippe unna dersom du foretrekker helt sort/grått, eller kanskje vil ha en annen kontrastfarge i stedet?

M Performance forsetene gir god sidestøtte, er vippbare slik at man kommer seg inn i baksetet, men de veier likevel ni kilo mindre enn de originale sportssetene. De to separate baksetene sparer hele 13 kg sammenlignet med de originale.

For å sørge for maksimalt veigrep er konseptbilen utstyrt med M Performance hjuloppheng som reduserer bakkeklaringen med 20 mm, samtidig som demperne kan justeres i flere nivåer.

Siste punkt BMW nevner på listen over vektbesparelser er at de har byttet ut batteriet, og at det har spart dem for ytterligere 14 kg.

Mange lekre detaljer – de fleste allerede tilgjengelig hos din BMW-forhandler, spesielt om du bestiller en fabrikkny bil.

Powered by Labrador CMS