-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
e.Go Life er navnet på denne smarte lille bilen med dype røtter i det tekniske miljøet rundt universitet i Aachen.
Mannen bak er Günther Schuh. Samtidig som han er professor ved skolen fikk han tid til å utvikle el-varebilen StreetScooter som nå er i full produksjon under Deutsche Posts beskyttende vinger.
Da han hadde solgt det prosjektet gikk han altså løs på bybil for personer, blant annet med hjelp fra den italienske designeren, Paolo Spada. En fyr med skikkelig klassisk bakgrunn.
På den tiden vi snakket om e.Go i fjor, hadde de også begynt å grav på et område ved Aachen. Etter en total investering på nesten 26 millioner euro (Nordhein-Westfalen bidro med en tidel av summen) står fabrikken nå klar og produksjonen er kommet i gang.
Armin Laschet, delstatens ministerpresident, var begeistret da han åpnet anlegget:
– Fra denne høyskolen oppstår det industrielle arbeidsplasser. Slik pionerinnsats trenger vi i hele delstaten, sa han og la til at – Vi skal være med på å gjøre el-mobilitet til en suksesshistorie i Nordhein-Westfalen.
Før-serie-produksjon er i gang, og de første kundene er lovet bilene sine i løpet av året. Når alle de 142 medarbeiderne er på plass uttpå høsten, vil kapasiteten ligge på 10.000 biler per år. Fra midten av neste år regner man med å fordoble den.
Bilen er allerede priset. Den finnes i tre versjoner med 14,9, 17,9 eller 23,0 kWh batterier. De har NEDC-rekkevidde på henholdsvis 121, 142 og 184 kilometer.
Motorene er også forskjellige, på henholdsvis 20, 40 og 60 kW, med – selvfølgelig – stor forskjell på toppfart (hallo – er det ikke bybil?) og akselerasjon.
Målene er 335 x 170 x 157 cm på en 220 cm akselavstand. Og vekten er på 880, 900 og 950 kg – alle med 1300 tillatt totalvekt.
Prisene for de tre, med batteriene inkludert, er henholdsvis 15.900, 17.400 og 19.900 euro.