img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Milan Red er det fulle navnet på denne skapningen som nylig ble presentert med en festforestilling på Burg Kreuzenstein en halvtimes tid utenfor Wien.

Og dermed lærte jeg noe nytt. Navnet har ikke noe som helst med en by i nord-Italia å gjøre. Milan Red er navnet på en rovfugl som finnes i Nord-Afrika, men du finner den visstnok også i Europa.

Derfor er det en falke-aktig figur i logoen på denne bilen.

Det neste jeg lærte var at AVL har vært med på utviklingen av motoren, og dermed økte respekten litt. Det er ikke sagt noe spesielt om motoren i denne bilen bortsett fra at den er en V-åtter på 6,2 liter med fire turboer. 

Både GM og Ford har motorer som teller til åtte i vinkel og som måler 6,2 liter, men denne må det ha vært gjort noe med uansett hvor den kommer fra: 1325 hk og 1400 Nm.

Og de som har assistert er AVL. Østerriksk, i den absolutte verdenstoppen når det gjelder utvikling og testing av moderne drivlinjer. 

Dessuten produserer de noe aldeles glimrende måleverktøy for bilverksteder – men ingen har sagt at det er billig.

Dessuten har folkene bak Milan Red hatt med seg folk fra racingmiljøet, (om det finnes i Østerrike? Start med å tenke Red Bull!) og allerede i 2012 lot de folk som David Coulthard prøvekjøre de første prototypene og komme med innspill.

Nå er de altså klar med sin første produksjonsmodell som skal fremstilles i 99 eksemplarer.

På slottsfesten sa sjefen selv, Markus Fux med en jaktfugl på armen, at 18 allerede er bestilt. Prisen skal nok ligge i det obligatoriske €2mill-området.

Selvfølgelig har den prestasjoner. Vi blir lovet hundre på toogtrekvart, og når du til sist har tømt den åttende tannhjulskombinasjonen, vil du kunne se 400 på fartsmåleren.

Ren bakhjulsdrift og ikke noen hybrid-komplikasjoner – i første runde i hvert fall.

Det hele veier bare 1300 kg. Det har de oppnådd ved blant annet å la Peak Technology (også fra Østerrike) bygge opphengningsarmene i karbon – har det vært gjort på noen gatebil før, tro?

Opphengningen kan forresten pumpes opp ved lave hastigheter slik at fartsdumper og garasjeramper ikke er like truende som hvis du hadde kjørt en Lamborghini.

Bilen inneholder også en jungel av sensorer og et skikkelig telemetri-system slik at «doktoren» hjemme i Østerrike kan fjernhente opp diagnose-signaler fra bilen din.

Det er de som kommer til å ringe deg hvis noe ikke er helt bra, lenge før du oppdager at du har en reklamasjon på gang.

Selvfølgelig inneholder telemetri-systemet alt du trenger for skikkelige, meningsfylte banekjøringsdager også.

Og utenpå ser den ut som en typisk 2018-versjon av det den er. Mengder av tilsynelatende aerohjelpemidler: diffusere og splittere og hekkspoiler og mer enn nok luftåpninger til å kunne kjøle bremsene til et helt Formel 1-felt.

Fronten syns jeg minner om meg selv i gamle dager når jeg kom tilbake fra en kjapp tur på to hjul, med bare en pudding på hodet og hadde følelsen av at kinn og dobbelthake hadde flagret muntert i vinden hele veien.

Men den er kanskje bedre i virkeligheten?

Jeg vet imidlertid ikke hvordan interiøret ser ut heller – men vi blir lovet et aldeles fabelaktig et.

Og jeg har fremdeles ikke peiling på hvordan dørene åpnes.

Er det noe som er viktig på en superbil som denne – som det egentlig går tolv av på dusinet nå – så er det hvordan dørene åpnes.

Hvis du ikke har en helt egen finte på akkurat den – har jeg inntrykk av – har du ikke noe i dette selskapet å gjøre, så akkurat den er jeg spent på.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: