Volkswagen : - Vi vil ha tilbake ketchupen! - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
- Vi vil ha tilbake ketchupen!
Volkswagen har vært gjennom mye de siste årene. Men arbeidstakerne og fagforeningene har støttet lojalt opp om bedriften. Nå ser man imidlertid opptakten til rent mytteri.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er først og fremst i Wolfsburg, Kassel, Emden, Hannover, Zwickau, og kanskje Bratislava man merker den dype uroen.

Og først og fremst i fabrikkenes store kantineområder.

Pølsene smaker nemlig annerledes. Og det gjør de fordi ketchupen er annerledes.

Ketchupgate har man døpt skandalen.

Volkswagen produserer flere Currywurst enn de bygger biler. Millioner av dem, på egen pølsefabrikk etter egen oppskrift og med VW delenummer. (199 398 500 A).

De har vært bygget helt siden 1973, og blir det fremdeles. Og de har alltid vært ledsaget av en egen VW-Ketchup.

Den har riktignok vært produsert av andre og også vært mulig å få kjøpt i dagligvarebutikker, men ikke vært en del av Volkswagens original-tilbud.

Ketchupen hadde en helt riktig ytterst-på-tungespissen smak, og ble laget av Kraft som senere ble Mondelez. Og da Mondelez nylig sluttet med ketchup, gikk kontrakten til Develey i Mïnchen.

Men nå kjenner man ikke smaken av ketchupen før den er langt nedi halsen, klager kritikerne – og dermed forandres jo den totale smaksopplevelsen. Pølsen kjennes ikke lenger som den pølsen den en gang var.

– Hva blir det neste? spør de opprørte arbeidstakerne. #tofupølse, eller #selleri-poteter?

(saken fortsetter)

Volkswagens egen gastronomisjef, Martin Cordes, forteller til Wolfsburger Allgemeinen Zeitung at konsernet jobbet lenge for å finne en ny leverandør. Og at man har jobbet svært meget med oppskriftene også.

12 mulige leverandører var inne i loopen et helt år før avtalen gikk til München, og alle har åpenbart vært enige om: mindre sukker og fett og mere tomat.

Men Cordes sier at han hører klagene og at det arbeides kontinuerlig med å rette opp oppskriften. «En chili er ikke nødvendigvis en chili, og en tomat er definitivt ikke lik en annen tomat – dette er derfor uhyre vanskelig», sier han til avisen.

Nå utfordrer han ikke skjebnen ved å foreslå det, men andre har antydet at kanskje kantinegjestene burde bruke ventetiden på den riktige ketchupen til å eksperimentere litt.

Kanskje det faktisk vil vise seg, for eksempel, at en tofupølse med den nye ketchupen er meget bedre opplevelse enn den gamle kombinasjonen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: