img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Lag din musikkboble
Med teknologi fra støykansellerende hodetelefoner skalert opp til bil-størrelse, lover Kia at alle i bilen kan høre på akkurat det de vil av musikk, uten å forstyrre de andre i bilen – og uten å bruke hodetelefoner.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Om du har brukt hodetelefoner med støykansellering vet du hvor deilig det kan være i riktige omgivelser, og bilen er definitivt en slik omgivelse. Er man passasjer i en bil er det utrolig deilig å legge seteryggen litt bakover og trykke på «stillhetsknappen» – spesielt siden føreren helst skal være platekusk og styre bilens musikk.

Nå lover Kia at du kan få nettopp den følelsen av å sitte i din egen lille boble i bilen, selv uten hodetelefoner på. De kaller det Separated Sound Zone (SSZ), og tar i bruk en del av den samme teknologien som hodesett med støykansellering bruker.

Hvordan fungerer støykansellering?
Støykansellerende hodetelefoner har innebygde mikrofoner som tar opp bakgrunnsstøyen og sender ut «anti-bølger» i ørene for å utjevne frekvensene som bakgrunnslydene har. Dette er grunnen til at korte, høyfrekvente lyder gjerne slipper gjennom – fordi prosessoren i hodetelefonene ikke rekker å sende ut motsignalet før den opprinnelige lyden treffer ørene dine. Jevn bakgrunnsstøy er enkelt å filtrere bort.

Kan det funke i bil?
I Kias system lover de derimot å kunne lage egne lyttesoner inne i bilen basert på samme teknologi, men hvordan skal de kunne klare å gjøre dette til et system hvor de to i baksetene hører på hver sin musikk uten å plages av nabopassasjeren?

Jo, siden bilen vet akkurat hvilke lyder den skal filtrere vekk, kan dette faktisk ha noe for seg.

For å spille din egen musikk i din lyttesone kobler du mobiltelefonen til bilens anlegg via Blåtann. Det vil si at all lyd går gjennom bilens eget system, og den kan dermed «forhåndslytte» til alt som spilles.

Bilen trenger nemlig bare filtrere ut lyder den vet hva er. Når minstejenta spiller Disney-melodier gjennom bilens eget anlegg kan den med litt intelligent forsinkelse lage anti-Disney-lydbølger ut av høyttalerne til storebror. Når han da får satt på sin favoritt-rapper vil den musikken overdøve de eventuelle lyd-restene som måtte være igjen.

Nakkestøtte-høyttalere
En av ulempene med støykansellerende hodetelefoner vil dessuten automatisk bli en fordel i biler ettersom det bare er bra at føreren hører plutselige lyder utenfra, som sirener og horn for eksempel.

Bilens egne varsellyder skal heller ikke filtreres ut, naturligvis.

Høyttalere i nakkestøtten gjør at volumet på det som spilles heller ikke trenger være så høyt for at personen som sitter der skal oppleve god lyd – og på den måten reduseres også lydlekkasjen rundt om i bilen.

Støykansellering i bil er ikke noe nytt fenomen. Flere bilprodusenter bruker teknologien for å aktivt redusere støynivået, blant annet hos Ford i deres Edge-modeller.

Kia planlegger å putte SSZ-systemet sitt i produksjon allerede om et år eller to, og sier samtidig at systemet har vært under utvikling siden 2014.

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: