WLTP for dummies

Fra 1. september blir det et nytt grunnlag for fastsettelse av bilavgifter. Da tar nemlig WLTP over for NEDC. Her får du en kjapp innføring.

Publisert Sist oppdatert

Bare så det er klart: NEDC er en gammel måte å måle bileksos på. WLTP er en ny.

Hvorfor det er viktig?

Jo, vi betaler avgift på eksos, og hvis det plutselig blir mer eksos med én målemetode enn med den andre, har vi trøbbel. Spesielt fordi den bilen som nå slipper ut mer eksos med den nye målemetoden i virkeligheten ikke gjør det.

Les Jon Winding-Sørensens hyllest til myndighetene

Men for å få det ned på jorden igjen.

La oss si at Den Norske Legeforening har begynt å ta seg betalt for hvor syk du er. Og graden av sykdom defineres av temperaturen din.

En sykepleier stikker noe inn i øret ditt, drar i en avtrekker, og sier: 37,7.

Takk, sier legen, det blir 3.770 kroner. (Legeforeningens takst er nemlig 10 kroner pr tiendedels grad).

Men så ramlet det inn en beskjed om at Foreningen nettopp har bestemt at det er mer nøyaktige metoder å måle tempen på, så du får utlevert et termometer som du måtte dytte opp i stussen.

38,3 leser legen av, og du må betale 3.830 kroner – enda du er jo i realiteten akkurat like lite syk som for tre minutter siden.

Du har nettopp praktisert overgangen fra NEDC til WLTP.

Fra 1. september er det WLTP som gjelder.

Powered by Labrador CMS