Årets Buddy-pris gikk til Bellonas Frederic Hauge. Her sammen med Elbilforeningens leder Christina Bu. (Foto: Øivind Skar)

Selv om ordfører Marianne Borgen (SV) og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG) snakket varmt for Oslos omfattende elbilsatsing, holdt det ikke denne gang i kampen mot Bergen. (Foto: Øivind Skar)

Bergen har nå flest el-biler av de store byene

Offensiv satsing på nullutslippsbiler og den største andelen av slike blant de store byene er årsaken til at Bergen ble kåret til årets elbilhovedstad på Arendalsuka.

Publisert Sist oppdatert

– Bergen er god på å bygge ut ladepunker for ladbare biler og er med 12,9 prosent den av de fire største byene i landet med høyest andel av nullutslippsbiler på veiene.

Dette er viktige argumenter for at Bergen denne gang ble kåret til årets elbilhovedstad. Kåringen gir også oppmerksomhet internasjonalt, sier Christina Bu, leder av Norsk elbilforening.

Bergen har også vedtatt en myk innføring av bompenger for elektriske biler og er den første byen utenfor Oslo med hydrogenfyllestasjon.

– Vi er hver dag i krig for å fremme klimaet, og byen har en helhetlig satsing på det grønne skiftet, sa byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti som fikk prisen overlevert av kommunalminister Monica Mæland (bildet).

Det er andre året Elbilforeningen deler ut prisen for beste elbilhovedstad. Oslo vant i fjor, men kom på andreplass i år, fulgt av Trondheim og Stavanger. Oljehovedstaden ble som i fjor sist i kåringen.

Juryen denne gang besto av Kristin Halvorsen (Cicero), Odd Olaf Askeland (Bergen kommunale kraftlag), Anja Bakken Riise (Fremtiden i våre hender), Odd-Olaf Schei (Direktoratet for forvaltning og IKT) og Christina Bu (Erlbilforeningen)

På Arendalsuka delte Elbilforeningen for første gang ut æresprisen Årets Buddy. Prisen skal gå til personer eller organisasjoner som har gjort en helt spesiell innsats for å fremme nullutslippskjøretøyer.

Ikke unaturlig gikk den første prisen til Frederic Hauge, Bellonas grunnlegger og landets første elbilist som med en ombygd Fiat med blybatterier og rekkevidde på 45 kilometer nektet å betale for bompasseringene.

Ikke minst for å hjelpe de norske elbilmerkene Think og Buddy var Hauge tidlig veldig tydelig på at elbilene måtte ha incentiver.

– Frederic Hauge er uredd, kompetent, storkjefta, visjonær og resultatorientert. Han har en stemme som bærer, og som ofte blir hørt. Når han ikke blir hørt tar han skeia i egen hånd som med det siste prosjektet han brenner for, å bygge batterifabrikk med norske næringsinteresser for øye, sier Christina Bu.

Powered by Labrador CMS