Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.
Bil nr. 10/2018.

Nytt Bil på vei

Av og til står stjernene på rekke, og alt bare stemmer, skriver Odd Erik Skavold Lystad om Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Etter å ha tøylet 510 hester i noen dager kom Bils medarbeider tilbake med stjerner i øynene.

Publisert Sist oppdatert

Dette og annet spennende og interessant bilstoff er å finne i det nummeret av bladet Bil som i disse dager dumper ned i abonnentenes postkasser og neste uke blir å få kjøpt i løssalg.

Seneste nummer av Bil inneholder en omfattende sammenligningstest hvor vi måler Fords nye og elektronisk sterkt oppgraderte Focus mot kjøreegenskapene til BMWs kjøresterke, men etter hvert litt tilårskomne 1-serie og det elektroniske utstillingsvinduet til Mercedes i deres nye A-klasse. Du vil bli overrasket over svarene vi kom fram til.

Hyundai får i disse dager til landet de første kundebilene av elektriske Kona som 20.000 interessenter satte seg på venteliste og 7400 stilte i kø for å kjøpe bilen.

Min konklusjon etter å ha kjørt bilen er at Kona Electric overtar der Opel måtte slippe med Ampera-e, men at leveringstiden ser ut til å bli folkeelbilens største fiende, akkurat som den ble det for Ampera-e.

I bladet har vi også sett nærmere på hydrogen/elektriske Hyundai Nexo. Ikke noe i veien med Nexo bortsett fra at trøblete tilgang på hydrogen gjør den interessant for et ytterst begrenset antall sterkt miljø- og teknologiopptatte.

Av nyheter har vi naturligvis også kjørt Jeep Wrangler, Honda CR-V, Peugeot 508, Kia Ceed – og Ford Mustang. Sistnevnte på norsk asfalt.

Noen ganger lurer du sikkert på opphavet til bilmerkenavn? Chevrolet, Chrysler, Ford, Honda, Porsche, Renault og Suzuki er jo eksempelvis ganske opplagte fordi de henter navnet fra grunnleggeren av selskapet, men vet du fra Fiat er forkortelse for og hvorfor Lexus heter akkurat det bilene gjør? Du finner svaret i seneste Bil.

Der møter du også Roy Hafslien som kan mer om Skoda 1000 MB enn de fleste og naturligvis har en av de ytterst få gjenlevende i Norge med skilter på.

I spalten Entusiastgarasjen tok vi turen til 25 åringen Ole Marius Vårli på Kongsvinger for å se nærmere på hans utvendig patinerte 1965 Boble med løftefjæring. Med stige opp til en takgrind pakket med bagasje, fikk Vårlis Boble mye oppmerksomhet på fjorårets Oslo Motor Show.

Nå har Vårli gått løs på en VW Bus som vi naturligvis vil følge framdriften med. Det gleder oss i Bil at så mange unge er villige til å bruke så ufattelig mange timer (og penger) på å holde bilhistorien i hevd.

Mange kjenner til det elleville kappløpet fra Sandvika til Kroatia mellom Kristoffer Skaven i Tesla Model X og Svend Dahle i sin 1982 Fiat Panda. Bil bringer detaljene og bildene.

Motorsport er viktig for Bils lesere. I møtet med Even Management beskriver Terje Ringen et selskap som takket være høy investeringsvilje og et – i verdenssammenheng – unikt utviklingsprogram, klarer noe så sjeldent som å tjene penger på bilsportutøvere.

Bladet BIL kommer i løssalg neste uke, men benytt deg gjerne av vårt abonnementstilbud om du vil være blant de første som får bladet hjem i posten.

Powered by Labrador CMS