Opel : Fartsfest på dansk sand - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Fartsfest på dansk sand
Utrolig hva danskene får til av Klassisk og Fart. Til helgen gjenopplives de gamle badestrand-løpene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Er det noe danskene har, så er det milelange sandstrender. Ofte er de så harde at man kan kjøre race på dem.

Det gjorde de på for eksempel Fanø fra 1919 til 1924, og akkurat den fartsuken vokste til å bli en av de større øvelsene på den internasjonale motorsportkalenderen.

Malcolm Campbell var en av dem som kom dit. Han tok med seg sin første Bluebird – en verdensrekordbil. På stranden i Danmark gjorde han 221,64 km/t som ville vært offisiell verdensrekord i 1924, dersom danskene hadde hatt korrekt tidtakerutstyr.

Opel var en av de andre som deltok ivrig. De hadde bygget noe veldig Grand Prix-aktig i 1913 – glimrende timing kan man vanskelig si, for den bilen fikk jo aldri lov til å kjøre før i 1919.

Og da hadde den fått enda større motor, slik at den egentlig ikke passet til noen racerklasser, men i litt friere øvelser som bakkeløp og rekordjakt på hardpakket strand fungerte den utmerket.

Til Fanø kom den i 1922 da Carl Jörns klarte den flygende kilometeren på 19,81 sekunder. Det blir vel oppunder 200 km/t det?

Han var tilbake året etter, igjen som vinner av arrangementet, og også siste gang det ble avholdt – i 1924 – var det Jörns og Opel som stakk av med det gjeveste trofeet.

På Fanø forsøkte de å gjenopplive det gamle arrangementet for noen år siden. Opel var der i 2014, men det var en lavmælt forestilling.

Så overtok Rømø, rett syd for Fanø, og da ble det mer fart. Denne helgen avholdes Rømø Motor Festival for tredje gang. Med mer enn 100 racere – blant annet Opels Grønne Monster.

12,3 liter, ventilfjærene klikker munter på oversiden av panseret – så høy er motoren, 260 hester og en herlig låt. Den alene er nesten verdt hele turen.

(saken fortsetter)

Selve festen, som starter allerede fredag kveld er definitivt verdt turen, spesielt nå som det begynner å bli langt mellom festivalene. 

Selve kjøringen begynner lørdag klokken ti og varer til 17.00 med en lunchpause litt over tolv.

Det eneste som gjør meg litt betenkt er at også her har de tatt en side ut av Goodwood-boken har besluttet at det øker fest-fornemmelsen hvis folk kler seg annerledes. 40-talls stil.

Jeg har aldri forstått hvorfor ubehagelige klær i lite egnede stoffer skal være en integrert del av ukomfortable biler bygget av utdaterte materialer.

Bilene godtar jeg selvfølgelig med begeistring, men kostymer? Nei takk. Skjønner ikke poenget.

Men glem det. Du kan fremdeles hive deg rundt og få med deg moroa. Avhengig av hvor du kommer fra, ta fergen til Jylland, enten fra Gøteborg til Frederikshavn eller fra Larvik eller Kristiansand til Hirtshals, så kjører du ned til Rømø på maks tre timer.

Garantert gøy!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: