Subaru Forester: Ny Forester, for by og land - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først ut var vel USA – der debuterte 2019-utgaven på New York Auto Show i påsken. Nå er turen kommet til Australia, et annet viktig marked for Subaru med 12.000 registreringer bare i fjor, og nær en kvart million Forestere gjennom de drøyt 20 årene den er solgt der.

Men Forester har utvilsomt betydd mye for Subaru Norge også, og er en viktig årsak til at Norge er blant de viktigste Subaru-landene i Europa når det kommer til markedsandeler.

Hittil er den folkekjære modellen solgt i 23.743 eksemplar, noe som ifølge Subaru Norge gjør den til deres mest solgte modell gjennom tidene.

Modellen som vises i Australia har en motor som beskrives som 90 % ny. Selvsagt er den en boxer, den har et slagvolum på 2,5 liter og kan skryte av maks effekt på 185 hestekrefter, en økning på 7,9 % fra forgjengeren.

Maks dreiemoment er 239 Newtonmeter, men siden motoren er uten pustehjelp må du opp i 4400 omdreininger for å hente det frem. Modellen som selges i Norge i dag har en 2,0-liter på 150 hk, så det blir spennende å se hva Subaru velger for nye Forester.

Subarus symmetriske firehjulsdrift er selvsagt på plass, det samme gjelder Lineartronic CVT automatkassen som nå han 7 manuelle steg.

Femte generasjon Forester er bygget på Subarus globale plattform og er større enn sin forgjenger i alle retninger unntatt høyden som er uendret.

Lengden har økt med 15 mm (til 4,625 m), bredden med 20 mm (til 1,815 m) og akselavstanden er strukket med 30 mm til 2,770 meter.

Det medfører at alle passasjerer får bedre plass, samtidig som bagasjerommet er omtrent på samme nivå som tidligere – 498 liter (ned fra 505) med setene oppreist, inntil 1768 liter (+ 176 liter) med setene nedlagt.

Bakkeklaringen er på 220 mm, og du kan trekke en tilhenger på inntil 1500 kg. Sistnevnte kan selvsagt endre seg for den europeiske versjonen avhengig av hva slags motor Subaru velger å legge i denne.

(artikkelen fortsetter)

Så er det selvsagt mye nytt på sikkerhetsfronten, EyeSight er utvidet med nye finesser, oppgradert X-Mode sørger for enda bedre terrengegenskaper, RAB skal hjelpe deg å unngå kollisjoner under rygging ut fra parkeringsplassen.

Infotainment-anlegget er nytt og klargjort for Apple CarPlay og Android Auto, intelligent SI-Drive skal redusere forbruket samtidig som du får en mer responsiv bil når du vil kjøre aktivt.

LED-lysene reagerer på rattutslaget og møtende trafikk, og det mekaniske håndbrekket er erstattet med et elektronisk.

Bilen er i likhet med nye XV og Impreza bygget på Subarus nye globale plattform, og de forventer å oppnå maksimal score i kollisjonstester.

– Vi kan foreløpig ikke si noe sikkert om når nye Forester kommer til Norge, men jeg skal ikke legge skjul på at Forester er en viktig bil for oss og har vært en volumselger gjennom alle år. Nå ser vi frem til å lansere den i helt ny drakt, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: