-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Petter Solberg gjør comeback i WRC
Så er det offisielt bekreftet – Petter Solberg får æren av å kjøre den splitter nye Polo GTI R5 under debuten i Rally Spania. Og selvsagt tar han med seg norsk kartleser.
Volkswagen er endelig klar med sin utfordrer i den nest grommeste klassen – WRC2. Bilen er døpt Polo GTI R5 og skal debutere i Rally Spania i slutten av oktober.
Og det er ikke hvem som helst som skal kjøre bilen – valget falt på den norske verdensmesteren fra 2003, Petter Solberg, som til vanlig drifter sitt eget team i rallycross med fabrikkstøtte fra Volkswagen.
Petter har også vært delaktig i utviklingen av bilen og er en av få sjåfører som har fått kjøre den.
Når han skal kjøre R5-klassen i Spania har han med seg rutinerte Veronica Gulbæk Engan i kartleserstolen, hun gjør den samme jobben for Oliver Solberg når han er i aksjon.
Det er liten tvil om at Veronica ser frem til denne muligheten, hun drømmer om å kunne livnære seg hundre prosent av sporten, og da er det en fin anledning å få vist sine kunskaper i en VM-runde.
Det er seks år siden Petter kjørte sitt siste WRC-løp, og det var nettopp i Spania. Når Volkswagen stiller til start i årets utgave i Rally Spania, er det ikke for å gjøre comeback – dette er eneste opptreden for VWs fabrikkteam før de overlater driften av Polo GTI R5 til private team.
– Muligheten til å gjøre WRC-comeback med Volkswagen er unik, og jeg var rask til å takke ja når den bød seg, sier Petter.
– Da jeg kjørte bilen i Sverige i januar, klarte jeg nesten ikke å stoppe. Alt med Polo GTI R5 fungerte fra første øyeblikk. Jeg ser virkelig frem til Rally Spain, for jeg likte alltid kombinasjonen av grus og asfalt som er unikt for dette løpet.
– Petter er en sann rallyhelt. Vi har allerede erfart hans pasjon og profesjonalitet gjennom samarbeidet i rallycross. Han gir alt, og 110 prosent er Petters varemerke, sier Sven Smeets, Volkswagens Motorsports direktør.
Gjennom WRC-karrieren som strakte seg fra 1998 til utgangen av 2012 kjørte Petter for fabrikkteamene til Ford og Subaru i tillegg til å drifte sitt eget private team i tre år.
VM-tittelen i 2003 er den siste vunnet av en nordisk fører, og Petters karriere inkluderer i tillegg 52 pallplasser i VM-runder, hvorav 13 seire.
Solberg blir ikke den eneste verdensmesteren som stiller til start i Rally Spania. Regjerende mester Sebastien Ogier slåss om en ny tittel mens Sebastien Loeb også gjør den tredje av sine avtalte opptreden for Citroën. Mens de to Seb’ene slåss i toppdivisjonen skal Petter kjøre i klassen under.