-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Veiby fra Skoda til Citroën
Ole Christian Veiby har som flere av sine teamkolleger i Even Management vært fabrikkfører for Skoda. Men nå skifter han ganske overraskende team foran de avsluttende VM-rundene. Målet er å kapre en pallplass i WRC2.
Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi, Pontus Tidemand og Ole Christian Veiby – alle har det til felles at de tilhører stallen til Even Management. I tillegg har samtlige hatt fabrikkontrakter med Skoda – Pontus har det sågar fortsatt. Og det hadde også Veiby.
Derfor var det ganske overraskende da vi i dag mottok melding fra Even Management om at Ole Christian har brutt med Skoda og skal kjøre de avsluttende VM-rundene i en Citroën.
– For tre år siden tok jeg sølv i JWRC i en Citroën DS3 R3T, så det er ingen tvil om at jeg har gode minner med Citroën. Når det nå åpnet seg en mulighet for å samarbeide med Citroën igjen, så er det en utfordring jeg ser frem til. Jeg gleder meg til å teste bilen og bli kjent med teamet før vi skal kjøre VM-rundene i Wales og Spania, forteller Ole Christian Veiby.
Unggutten har levert meget sterke resultater i VM med Skoda – både som privatsjåfør og fabrikkfører. 22-åringen har etablert seg som et av de mest spennende rallytalentene i VM og har de siste to sesongene vært en av de fremste WRC 2-førerne.
Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen har Ole Christian Veiby flere pallplasser i VM, med seieren i VM-runden i Polen i fjor som kanskje den største prestasjonen.
Dette har det franske teamet merket seg, og de har nå valgt å knytte til seg nordmannen. Allerede i helgen er Ole og Stig Rune i Frankrike for å teste Citroën C3 R5 for første gang. De skal ha ytterligere en test før VM-runden i Wales.
– Jeg har innsett at det blir vanskelig å slåss om VM-tittelen i WRC 2-klassen i år, og sånn sett er timingen riktig for å prøve noe nytt. En pallplass er fortsatt innenfor rekkevidde, og målet er å lykkes med det. Citroën vil nominere meg til å kjøre om VM-poeng både i Wales og Spania, sier Ole, som ser frem til å bli en del av det franske teamet.
Veiby ligger på sjetteplass i WRC2-mesterskapet med 45 poeng. Av de fire løpene han har kjørt som VM-fører for Skoda har han tatt to pallplasser (andreplass på Sardinia og tredje i Sverige) og en fjerdeplass (Korsika) mens han måtte bryte etter en brutal krasj i Finland.
Jan Kopecky leder WRC2-klassen suverent med 125 poeng, foran Skoda-kollega Pontus Tidemand med 93 poeng. Tsjekkeren har vunnet samtlige løp han har kjørt mens Tidemand har tre seire, en andreplass og et brudd.
I kampen om den siste pallplassen er det imidlertid helt åpent – det skiller bare 10 poeng fra Veiby opp til Gus Greensmith som innehar tredjeplassen nå. Og mellom dem ligger det ytterligere to førere.
– Jeg ville takke Veiby og Skjærmoen for innsatsen de har gjort for Skoda og ønske dem lykke til i sin videre karriere, sier Michal Hrabánek, sjef for Skoda Motorsport.
– Vi endrer strategi for motorsport-satsingen neste år, og den nye satsingen inkluderer ikke den norske duoen. På vår årlige pressekonferanse senere i år vil vi avsløre flere detaljer om våre fremtidsplaner og hvilke førere vi skal ha med oss, sier Hrabánek.
Ole Christian gir inntrykk av entusiasme med hensyn til å bytte team.
– Jeg har hørt mye spennende om bilen. Simone Tempestini ble nummer to i denne bilen i WRC2-klassen i et så brutalt løp som Rally Tyrkia sist helg, og det tyder på at bilen er både driftssikker og konkurransedyktig. For egen utvikling er det også positivt å hente erfaring fra forskjellige bilmerker, og ekstra spennende er det å være en del av et team som også satser i WRC, sier Ole.
Roy Snellingen, sportssjef i Even Management, er begeistret for muligheten Ole Christian Veiby får i Citroën.
– Det er veldig spennende for Ole Christian at han har fått denne muligheten til å kjøre en Citroën C3 R5 i Wales og Spania. Målet for siste del av sesongen må være å komme på pallen sammenlagt i WRC 2-mesterskapet, sier han.
– Vi har jo sett at Citroën har en konkurransedyktig bil både i WRC2 og i WRC. Å konkurrere i WRC-klassen er det langsiktige målet til Ole Christian. Han har fått verdifull erfaring som fabrikkfører for Skoda, og har også vært med å teste fram en videreutviklet versjon av deres bil. Dette er erfaringer han tar med seg til Citroën. Ole Christian er en ung fører, som allerede begynner å få bra med VM-erfaring, og vi ser fram til at han nå tar nye steg i sin sportslige utvikling, sier Snellingen.
Ole Christian har kjørt fire VM-runder denne sesongen som fabrikkfører for Skoda Motorsport, og takker for tilliten han har fått der.
– Det har vært et eventyr å være en del av Skoda-teamet, og jeg er veldig takknemlig for at de har trodd på meg. Jeg vil takke alle i teamet for tiden vi har hatt sammen, og ønsker dem lykke til resten av sesongen, sier han.