Veiby fra Skoda til Citroën - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Veiby fra Skoda til Citroën
Ole Christian Veiby har som flere av sine teamkolleger i Even Management vært fabrikkfører for Skoda. Men nå skifter han ganske overraskende team foran de avsluttende VM-rundene. Målet er å kapre en pallplass i WRC2.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi, Pontus Tidemand og Ole Christian Veiby – alle har det til felles at de tilhører stallen til Even Management. I tillegg har samtlige hatt fabrikkontrakter med Skoda – Pontus har det sågar fortsatt. Og det hadde også Veiby.

Derfor var det ganske overraskende da vi i dag mottok melding fra Even Management om at Ole Christian har brutt med Skoda og skal kjøre de avsluttende VM-rundene i en Citroën.

– For tre år siden tok jeg sølv i JWRC i en Citroën DS3 R3T, så det er ingen tvil om at jeg har gode minner med Citroën. Når det nå åpnet seg en mulighet for å samarbeide med Citroën igjen, så er det en utfordring jeg ser frem til. Jeg gleder meg til å teste bilen og bli kjent med teamet før vi skal kjøre VM-rundene i Wales og Spania, forteller Ole Christian Veiby.

Unggutten har levert meget sterke resultater i VM med Skoda – både som privatsjåfør og fabrikkfører. 22-åringen har etablert seg som et av de mest spennende rallytalentene i VM og har de siste to sesongene vært en av de fremste WRC 2-førerne.

Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen har Ole Christian Veiby flere pallplasser i VM, med seieren i VM-runden i Polen i fjor som kanskje den største prestasjonen.

Dette har det franske teamet merket seg, og de har nå valgt å knytte til seg nordmannen. Allerede i helgen er Ole og Stig Rune i Frankrike for å teste Citroën C3 R5 for første gang. De skal ha ytterligere en test før VM-runden i Wales.

– Jeg har innsett at det blir vanskelig å slåss om VM-tittelen i WRC 2-klassen i år, og sånn sett er timingen riktig for å prøve noe nytt. En pallplass er fortsatt innenfor rekkevidde, og målet er å lykkes med det. Citroën vil nominere meg til å kjøre om VM-poeng både i Wales og Spania, sier Ole, som ser frem til å bli en del av det franske teamet.

Veiby ligger på sjetteplass i WRC2-mesterskapet med 45 poeng. Av de fire løpene han har kjørt som VM-fører for Skoda har han tatt to pallplasser (andreplass på Sardinia og tredje i Sverige) og en fjerdeplass (Korsika) mens han måtte bryte etter en brutal krasj i Finland.

Jan Kopecky leder WRC2-klassen suverent med 125 poeng, foran Skoda-kollega Pontus Tidemand med 93 poeng. Tsjekkeren har vunnet samtlige løp han har kjørt mens Tidemand har tre seire, en andreplass og et brudd.

I kampen om den siste pallplassen er det imidlertid helt åpent – det skiller bare 10 poeng fra Veiby opp til Gus Greensmith som innehar tredjeplassen nå. Og mellom dem ligger det ytterligere to førere.

– Jeg ville takke Veiby og Skjærmoen for innsatsen de har gjort for Skoda og ønske dem lykke til i sin videre karriere, sier Michal Hrabánek, sjef for Skoda Motorsport.

– Vi endrer strategi for motorsport-satsingen neste år, og den nye satsingen inkluderer ikke den norske duoen. På vår årlige pressekonferanse senere i år vil vi avsløre flere detaljer om våre fremtidsplaner og hvilke førere vi skal ha med oss, sier Hrabánek.

Ole Christian gir inntrykk av entusiasme med hensyn til å bytte team.

– Jeg har hørt mye spennende om bilen. Simone Tempestini ble nummer to i denne bilen i WRC2-klassen i et så brutalt løp som Rally Tyrkia sist helg, og det tyder på at bilen er både driftssikker og konkurransedyktig. For egen utvikling er det også positivt å hente erfaring fra forskjellige bilmerker, og ekstra spennende er det å være en del av et team som også satser i WRC, sier Ole.

Roy Snellingen, sportssjef i Even Management, er begeistret for muligheten Ole Christian Veiby får i Citroën.

– Det er veldig spennende for Ole Christian at han har fått denne muligheten til å kjøre en Citroën C3 R5 i Wales og Spania. Målet for siste del av sesongen må være å komme på pallen sammenlagt i WRC 2-mesterskapet, sier han.

– Vi har jo sett at Citroën har en konkurransedyktig bil både i WRC2 og i WRC. Å konkurrere i WRC-klassen er det langsiktige målet til Ole Christian. Han har fått verdifull erfaring som fabrikkfører for Skoda, og har også vært med å teste fram en videreutviklet versjon av deres bil. Dette er erfaringer han tar med seg til Citroën. Ole Christian er en ung fører, som allerede begynner å få bra med VM-erfaring, og vi ser fram til at han nå tar nye steg i sin sportslige utvikling, sier Snellingen.

Ole Christian har kjørt fire VM-runder denne sesongen som fabrikkfører for Skoda Motorsport, og takker for tilliten han har fått der.

– Det har vært et eventyr å være en del av Skoda-teamet, og jeg er veldig takknemlig for at de har trodd på meg. Jeg vil takke alle i teamet for tiden vi har hatt sammen, og ønsker dem lykke til resten av sesongen, sier han.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: