Siljehaug signerer proffkontrakt - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Siljehaug signerer proffkontrakt
Mads Siljehaug signerer proffkontrakt med Reiter Engineering. Målsettingen er at den norske racerføreren skal ende opp som fabrikkfører i GT-racing.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Mads Siljehaug fra Lillehammer har hatt en kometkarriere de siste årene. I 2016 vant han den gjeve prisen Bilsporttalentet i Norge, og året etter gikk han helt til topps i konkurransen Reiter Young Stars

Førstepremien der var en sesong i Blancpain GT Series Endurance Cup, hvor han er klar for årets finaleløp i Barcelona førstkommende helg.

Les reportasje om Mads Siljehaug fra bladet BIL nr. 2/3-2018

Da jeg intervjuet Mads til bladet Bil for tre kvart år siden, så han frem til å flytte til Tyskland for å jobbe for Reiter Engineering.

I tillegg til å kjøre serien han fikk i premie for fjorårets cup-seier, skulle han mellom slagene jobbe ved teamets base for å lære mest mulig om teknikken i racerbilene og bli ende bedre kjent med alle i teamet.

– Jeg får ikke betalt for jobben, men jeg tar har tatt opp et studielån som jeg kan leve av, sa han den gangen. Nå blir situasjonen en annen.

Årets sesong i Blancpain-serien har gått så bra at 22-åringen nå forlenger samarbeidet med Reiter Engineering – et tysk selskap som både bygger og drifter racerbiler over hele verden. Målet på sikt er at Mads skal ende opp som fabrikkfører i GT-racing.

– For meg er dette en drøm som går i oppfyllelse. Nå får jeg lønn for å kjøre, samtidig som Reiter investerer i min videre karriere. Målet for oss begge er at jeg skal ende opp som profesjonell fører for en av de store fabrikkene som satser på GT-racing, sier Mads Siljehaug.

Hvilke løp og mesterskap 22-åringen skal kjøre neste sesong, er ennå ikke bestemt. I år har han kjørt både Blancpain GT Series med en Lamborghini Gallardo GT3 og flere løp med en KTM X-Bow GT4

– Jeg kommer sikkert til å kjøre litt forskjellig. Det som er viktig er at jeg får deltatt på arenaer hvor det er mulig å vise seg frem for profesjonelle team. Det aller viktigste blir imidlertid å gjøre en god jobb for Reiter Engineering, både som sjåfør, coach og med å hjelpe til på fabrikken.

Dermed blir lillehamringen fortsatt boende i Kirchanschöring, en liten landsby helt syd i Bayern, en halv times kjøring fra Salzburg.

– Utrolig rask
Teamsjef Hans Reiter har tidligere signert lignende kontrakter med Christopher Haase og Nick Catsburg. Begge har endt opp som profesjonelle for henholdsvis Audi og BMW i GT-racing.

– Etter min mening er Mads et større talent enn disse to. Han er et av de største talentene jeg har sett noen gang. Han er utrolig rask, og det er morsomt å se han kjøre, sier Reiter.

– Hans kjørestil er veldig spesiell, og minner mer om en rallyfører enn en racerfører. Han kan sladde i svingene, men likevel går det fort, fortsetter han.

Hans Reiter er imidlertid klar på at Siljehaug fortsatt har mye å lære.

– Mads er mer enn rask nok, så det er ikke noe problem. Men han må lære seg å kjøre smartere. Nå er det full gass fra start til mål, og det er ikke alltid det lureste. Vi jobber derfor med Mads hver dag for å utvikle ham til en komplett racerfører. Klarer han det tror jeg han kan ende opp som fabrikkfører.

Finale i Barcelona
Til helgen er det klart for årets finaleløp i Blancpain GT Series Endurance Cup på Circuit de Barcelona-Catalunya i Spania der Mads som vanlig deler bil med Patrick Niederhauser og Lenny Marioneck.

Trioen har vist et godt tempo i år, men kjemper ikke i toppen av sammenlagttabellen ettersom de ikke kjørte den forrige runden som var 24-timersløpet på Spa.

– Det var aldri planen å kjøre på Spa, ettersom vi ikke hadde budsjett til det. Men ellers har vi vist et bra tempo i Silver Cup, som er cupen for førere med sølvstatus, sier Mads.

– Vår Lamborghini Gallardo er den eldste bilen i feltet, og homologeringen går faktisk ut etter årets sesong. Derfor overrasket vi stort med å være helt i toppen på kvalifiseringen på Monza, for eksempel, avslutter Mads Siljehaug.

Han er en del av Team Norway – Norges raskeste landslag!

Helgens løp starter søndag klokken 15.00, og varer i tre timer.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: