Hyundai : Hyundai blir kunstnerisk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Hyundai blir kunstnerisk
Sammen med designmagasinet Wallpaper har Hyundai tatt vårens konseptbil et skritt videre. Nå er det blitt kunst av den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Så vidt jeg husker var jeg ganske begeistret for Hyundais konseptbil på vårens Genève-utstilling. Le Fil Rouge ble den kalt.  Åpenbart fordi designkarakterene fra denne bilen nå skulle gå som en rød tråd gjennom de fremtidige skapningene. (Akkurat det har jeg til gode å se).

Men den kjente god-smak-diktatoren, Wallpaper, likte nok også bilen. I hvert fall gikk de først til Hyundai som sa ja (og sikkert la noen kroner i potten også) og deretter til interiør- / installasjonskunstneren (hva i all verden skal man si?) Moritz Waldemeyer.

Mannen har et langt rulleblad, har samarbeidet med kjemper som Ron Arad og Zaha Hadid og nå altså med Hyundai om å sette Le Fil Rouge-bilen i fokus.

Det har han gjort ved å skape et bredt bånd av LED-elementer som illuderer bilens aerodynamiske form og som er styrt av noen mystiske algoritmer som skal beskrive det perfekte symmetriske forholdet mellom to former.

Men oppi det hele er det noe såpass prosaisk som seks vinsjer som holder disse LED-båndene oppe via nesten usynlige tråder – og de sørger for at båndene løftes og senkes etter de samme nøyaktige matematiske reglene.

Det virker med andre ord som om geometrisk mønstre blir tegnet i løse luften – men med bilen som sentrum hele veien.

Hva de skal bruke det til, eller hvor de skal vise det, aner jeg ikke. Men her har vi i hvert fall enda et eksempel på bilen som forsøksvist kunstobjekt.

Pretensiøst? Vi får gi forsøket et år eller to før vi feller endelig dom.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: