Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020
Toyota Corolla 2020

Viktig Corolla

Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.

Publisert Sist oppdatert

Da nye Corolla debuterte på vårens Genève-utstilling, ble den presentert som Auris. Men så fant noen kloke hoder ut at den kanskje burde bære samme navn i Europa som i resten av verden, nå som den bygges på en felles plattform.

Dermed gjenoppsto Corolla-betegnelsen også i Europa, slik at stasjonsvognen som debuterte i Paris i høst bar betegnelsen Corolla Touring Sports.

Men selv om femdørs kombikupe og stasjonsvogn er de viktigste karosseriformene i Europa, er det langt fra tilfelle i store deler av Amerika og Asia – der selges primært sedaner.

Og det er sedanen som nå debuterer – offisielt skjer det på LA Auto Show om noen uker, men Toyota har sluppet bilder og info i forkant av utstillingen.

I USA kommer modellen på markedet våren 2019, men i kjent amerikanske stil blir den da betegnet som 2020-modell.

Ifølge Toyota selv – og vi får jo forvente at de holder tellingen – så er dette tolvte generasjon Corolla. Denne gangen er familiebåndene sterkere mellom sedan, kombi og stasjonsvogn enn ved forrige generasjon.

Grunnlaget for den nye Corolla-familien er den fleksible TNGA-plattformen som etter hvert danner fundament for siste generasjoner av Prius og Camry samt C-HR.

Plattformen gir lavt tyngdepunkt og økt karosseristivhet, og skal gjøre nye Corolla mer dynamisk enn forgjengeren.

I USA skal nye Corolla tilbys med to alternative motorer – en 1,8-liter med 139 hester og en 2,0-liter med 169 hk. Snart lanseres også – for første gang i USA – en hybrid utgave av Corolla.

Ikke overraskende får kundene som foretrekker automatgir en CVT-kasse, men det kommer også en sekstrinns manuell kasse for de som foretrekker å ha kontrollen selv.

Innendørs er alt nytt og ryddig – slik vi også har sett på de europeiske utgavene av Corolla. Og elektroniske hjelpemidler som automatisk nødbrems, adaptiv cruise-kontroll og automatisk filholder er på plass også i de amerikanske utgavene.

Powered by Labrador CMS