-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny uke: Ny kinesisk el-bil
Av en eller annen grunn er vi svake for kinesiske el-bil start-ups. Man vet jo aldri – i et land hvor det kommer 20.000 nye elektriske busser hver måned, kan det jo være at ett av disse nye bilmerkene også overlever.
I hvert fall er det nye merket med det underlige navnet Human Horizons litt spennende. Om ikke annet, så for deres ideer.
Det er først og fremst den minste av de to versjonene som gjør at vi setter oss rett i stolen. Når målet er å være så liten som praktisk mulig, snakker vi samme språk.
Concept A heter den, der A står for både Agility og Aktiv.
Her har vi en ekstremt speisa versjon av Renaul Twizy. Nesten uten overheng og den ser ut som den er så smal at det bare er plass til en – eller maks 1+1.
En enorm panoramarute ligger langt der foran, men det ser nesten ut som den mangler utsikt til sidene. Jeg regner med at det er et svar på det et eller annet sted.
Måten de har behandlet bakhjulene på er også ganske spennende – dekslet over hjulene glir over i det transparente for å la de turbinaktige hjulene komme til sin rett.
Men hvordan dørene åpnes, eller innsiden er lagt ut, aner jeg ikke. Designsjefen, Riaz Sherazee, eks-Ford, har ikke gitt oss mange detaljer på den minste.
Men han er litt mer generøs når det gjelder den større. Hypervelocity heter den. En 2+1 layout som kan kjøres fra hvilken som helst av de tre setene.
Her er det masse underlig aero som gjør at jeg lurer på om Hypervelocity refererer til «velocity» eller noe med «city» (som jeg egentlig håper).
Vi har i hvert fall en luftstrøm som følger en katamaran-aktig struktur som slipper inn luft bak forhjulene, fører den under de dramatiske dørene og slipper den ut under et ganske omfattende lysbro-arrangement bak bakhjulene.
Det sies ikke noe om det elektromekaniske her, men hele designen typer på en skikkelig EV-filosofi der alt er flatt og nede i gulvet, hvor alt er by-wire og hvor det ikke stilles noen krav til at produktet skal late som om det er en vanlig bil.
Ved presentasjon kunne produsenten vise at de hadde noe som virkelig beveget seg.
De presenterte noe de kalte RE05 prototype – en slags avansert Ariel Atom, med en nav-motor i hvert av de fire hjulene. Men bortsett fra det aner vi ikke mer enn deg om hverken tekniske data eller kommersielle planer.