Verdens mest ettertraktede

Når du søker etter en bil på internett betyr det antakelig at du er interessert i den. Det finnes flere som er interessert i Toyota enn i noe annet bilmerke på hele kloden, forteller en gøyal undersøkelse. (Bare svenskene er interessert i Volvo)

Publisert Sist oppdatert
Mest søkte bilmerker globalt

Går du inn på Veygo.com, kommer du til et ganske progressivt britisk bilforsikringsselskap. Såpass progressivt at de bruker noe av tiden til morsomme jobber, til glede for mange flere enn dem og deres kunder.

For eksempel finner vi langt nede i noen sider en oversikt over «Verdens mest ettertraktede biler».

De har brukt noe avansert søkeverktøy for å finne ut hvilke bilmerker det har vært flest oppslag på over hele kloden de siste tolv månedene.

Resultatet ser du på kartet, men de gøyale detaljene må du lete litt lenger etter.

Hovedpoenget er at Toyota var på topp i 57 av de 171 landene som er listet, med BMW på andreplass med 25 land og Mercedes-Benz med 23 land.

Nå er det jo ikke sikkert at flest førsteplasser blant 171 nasjoner bekrefter et globalt mesterskap, men også på det området er Toyota trygg.

Merket hadde i snitt 7,8 millioner søk per måned i denne perioden. Forholdsvis tett fulgt av Honda med 7 millioner og Ford med 6,4.

Listen viser noe annet som er ganske interessant. Det er ikke drømmebilene, pornofaktoren, som leder an i bilsøk. Folk søker åpenbart på biler de kunne tenke seg å kjøpe.

Blant drømmebilene er det vel egentlig bare Lamborghini som kvalifiserer på listen, den er på topp i 12 land, blant annet i Brunei og noen sør-amerikanske stater, men også i Bangladesh, Pakistan og Kambodsja.

Det er tydelige nasjonalistiske preg her, inderne søkte etter Maruti, i Malaysia var Perodua på topp og svenskene var de eneste som sendte Volvo opp på denne listen.

Italia var derimot ikke mest interessert i Fiat. Sammen med bl.a. Monaco og Andorra kom VW på topp der. Tsjekkia droppet Skoda til fordel for Hyundai, og Japan var ikke særlig interessert i noen av sine egne, men stemte opp BMW isteden.

Et navn som definitivt ikke tilhører volum-produsentene, Jaguar, endte faktisk på topp fire steder, men hør hvor: Belize, Guatemala, Guyana og Honduras.

Litt mer naturlig er det nok at Tesla lå på topp både i Nederland og Norge. Men også i Kina, Hong Kong og Singapore.

Undersøkelsens underligste resultat?

Kanskje at Danmark av ett av to land der Peugeot lå på topp. Det andre landet var Madagaskar.

Powered by Labrador CMS