Porsche : Porsche 70 år - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
109 bilder i galleri
Porsche 70 år
Porsches filosofi har helt fra starten vært at de skal produsere de mest sportslige bilene i sitt segment.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Porsches sportslige innstilling gjelder like mye for 911, som for Cayenne, Macan og Panamera.

Sportsligheten har de vedlikeholdt gjennom snart 70 år med motorsportssatsing. Hvilken betydning dette har hatt for utvikling av ny teknikk i nye bilmodeller for gatebruk, viser de frem på museet – i racing og i praksis for hverdagsbilisten.

Det er en imponerende samling motorsportshistorie, fra starten i 1953/54 og frem til dagens elektriske racere. 

Porsche 356-001 ble lansert 8. juni 1948. Bilen baserte seg på Volkswagens luftavkjølte boksermotor og uavhengig bakfjæring, som i praksis vil si en pendelaksel festet til motor/girkasse i kombinasjon med torsjonsfjærer.

Denne typen konstruksjon ga fine kjøreegenskaper i sin tid, men også opplevelser utenom det vanlige på grunn av plutselig endring av hjulvinkel fra bakparten i svinger.

Nettopp dette, og særlig fordi motoren henger helt bakpå i 356 og siden i 911-modellen, ble en særegenhet som Porsche lever med frem til i dag.

Enten bestemmer bilen over deg, eller så må du ta en bestemt kommando, eller du kan i dagens modeller kjøre med hele hjelpemiddelsentralen påslått.

Karosseriet var laget i aluminium. Ytelsen fra den midtplasserte, luftavkjølte og meget driftssikre boksermotoren var bare 35 hk, men den lille roadsteren veide også bare 585 kg.

Det gir ca. 60 hk pr. tonn, og i sum gir dette en strømlinjet toppfart på 135 km/t. I 1948 var dette slett ikke så ille til å være en folkesportsbil.

Høsten 1948 blir 356/2 presentert. Bilen er basert på roadsteren, men med ønske om litt mer innvendig plass ble motoren flyttet bak bakakselen.

356/2 «Gmünd» ble i løpet av to år bygget for hånd i et opplag på 44 coupéer og åtte cabrioleter. 356/2 har en motor på 1131 ccm med en ytelse på 40 hk. Toppfarten økte til 140 km/t.

Entusiastene var begeistret, og bilen ble med hell brukt til racing av private. I 1951 fikk den klasseseier på Le Mans. Du kan kjøre fortere med en lett og undermotorisert bil, enn du kan med en stor tung og overmotorisert bil mente Ferry. 

USA på kartet
Ferry Porsche fikk kontakt med den amerikanske bilimportøren Max Hoffman i 1950.

Produksjonstakten sto i forhold til økonomien, som var dårlig. Ferry håpet at han kunne selge fem 356 i USA hvert år. Hoffman uttaler: Hvis jeg ikke kan selge det antallet hver uke, er jeg ikke interessert.

I løpet av fem år sto Hoffman for 30 prosent av Porsche-salget. Hoffman sto også bak 356 American Roadster. 

I 1953 bygger Porsche den første bilen som er dedikert til racing. 117 hk. Toppfart 220 km/t. Bilen hevder seg med klasseseier i det legendariske Carrera Panamericana.

356 Carrera B (tredje generasjon 356) representerer et av høydepunktene for 356 sin racing-karriere, selv om det senere også kom en avslepet og overlappende 356 C.

Dører og panser er laget i aluminium. For å få ned vekten hadde den plexiglass sideruter/bakrute, samt skivebremser.

115 hk og 155 hk var tilgjengelig – samt en spesialutgave med racingmotor på 180 hk! Når vekten er noe over 900 kilo blir 180hk til rundt 200 hk pr. tonn. 

I 1956 vinner 550 A Spyder det legendariske Targa Florio med 15 minutter i en undermotorisert bil.

1498 ccm. 135 hk. 240 km/t. 

James Dean udødeliggjør seg selv og Porsche da han omkommer ved et uhell han ikke har skyld i, på vei til et billøp, med sin «my little bastard». Men det endelige gjennombruddet kommer i 1956 – da vinner den totalt for første gang i et stort billøp – Targa Florio.

356 var blitt en stor suksess. En oppfølger var naturlig. Porsche hadde etter hvert skiftet ut alle Volkswagen-delene og produserte mye selv. Den nye modellen skulle selvsagt bruke den samme oppskriften. En luftavkjølt boksermotor helt bakerst, men med litt bedre plass.

T7-prototypen blir presentert til applaus av Ferrys sønn, Ferdinand Alexander, Butzi blant kjennere. Fronten er umiskjennelig, mens bakparten kan diskuteres. Den er gjort slik fordi passasjerene i baksetet skulle få litt mer plass.

Tilfeldigheter førte til at Porsches legendariske 911 ikke skulle bli slik.

Porsches designsjef Erwin Komenda, som sto bak designen for både Bobla og 356, likte dette med Butzi ganske dårlig. Visstnok var han bortpå tegningene når «ingen så på».

I ettertid heter det seg at han tok med seg Butzis tegninger over gaten til karosserifabrikken Reutter. De fintegnet i hemmelighet prosjektet og presenterte det som 901. Og slik ble det.

Riktignok protesterte Peugeot på nummerbruken, slik at Porsche endret det til 911.

Lengde 4,16 m. Høyde 1,32 m. Bredde 1,61 m. Vekt 1080 kg. 61 liters tank. Luftavkjølt, sekssylindret 2 liter boksermotor med 130 hk. Dreiemoment 174 Nm ved 4200 o/min. 120 hk pr. tonn. 0-100 km/t på 8,7 sekunder. Fem trinns girkasse. Toppfart 211 km/t.

911 vinner i rally og racing, men Porsche har større planer. Porsche har kjørt 24-timersløpet på Le Mans i mer enn 65 år. De fortsetter å bruke internnummer med en null i midten.

Porsche 908 blir kanskje den viktigste. En lettvekts V8-racer på 500 kilo. Den vant langdistanse på Monza, Targa Florio, Spa og Nürburgring. 

Det har blitt 19 totalseire fra starten i 1951. Den første totalseieren kom i 1970 med den klassiske Gulf-Porsche 917 KH. Tyngre, men sterkere enn 908. 12 sylindre. 4,9 liter. 600 hk. Toppfart 340 km/t.

I 1970 kjørte Vic Elford 917 rundt «Le Mans» 13,4 kilometer bane med 240 km/t i gjennomsnitt og året etter med en toppfart på 387 km/t.

Porsche lar oss vandre i utstillingen tett inntil bilene. Så nært at du undrer på om noen kommer til å reagere om man åpner en dør og setter deg bak rattet. Men ingen gjør det, og ingen tar på bilene.

Til og med sutrende småunger som forsøkes oppdratt av Porsche-elskende fedre, og mødre, holder seg på noen få centimeters avstand.

Det er en slags gjensidig respekt mellom Porsche og de besøkende. Imponerende. Her står det biler som alle setter pris på men ingen kan sette en pris på. 

I neste utgave av bladet BIL kan du lese "alt" om nye Porsche 911 med internkode 992.

LES OGSÅ: Alle gode ting er tre

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: