Bilkollektivet satser på Toyota

Etter tøffe anbudsrunder har Toyota sikret seg langsiktig avtale som hovedleverandør til Bilkollektivet.

Publisert Sist oppdatert

Norges største bildelingsselskap, Bilkollektivet, har inngått avtale med Toyota som hovedleverandør av biler i perioden 2019-2022. Avtalen er gjort i samarbeid med Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv.

Til sammen hevder disse selskapene å ha omkring 600 biler og over 70 prosent av markedet for stasjonsbasert bildeling i Norge. Toyota ble valgt etter en tøff anbudskonkurranse der alle de største aktørene i bransjen deltok.

Avtalen, som i første rekke strekker seg over fire år, er strategisk viktig for begge parter og inkluderer de fleste bilmodeller i tillegg til serviceavtale, finansiering og flåtestyring gjennom Toyota Fleet systems.

For Bilkollektivet er valg av billeverandør et viktig strategisk innkjøp. Da handler det om mye mer enn et rent produktvalg. Kombinasjonen av miljøvennlig hybridteknologi, fordelaktige priser og et uovertruffent serviceapparat var blant de utslagsgivende faktorene:

– Miljø er viktig for våre medlemmer. Samtidig trenger vi et bredt utvalg av biler som egner seg til lange turer, med mye last og begrenset tilgang til lading. Det er derfor en god match for oss med Toyotas bensingjerrige og selvladende hybridteknologi, sier Morten Munch-Olsen, daglig leder i Bilkollektivet.

– I tillegg har vi gjennom flere år opplevd at Toyota er suverene på kundeoppfølging og service. Når de i tillegg scorer best både på pris og kvalitet i anbudet, var avgjørelsen enkel, leger han til.

Med den nye avtalen regner selskapene allerede i løpet av året med å øke andelen hybrider til omkring 2/3 av bilparken. I løpet av 2020 vil det bare unntaksvis være biler av andre bilmerker igjen.

Det eneste behovet Toyota ikke dekker per i dag, er elbiler:

– Vi har behov for romslige elbiler med lang rekkevidde til fornuftige priser. Der er det ikke mye å velge blant per i dag, så vi gleder oss veldig til at Toyota kommer på banen også her, sier Munch-Olsen

Toyota Oslo er forhandleren som inngår avtalen med Bilkollektivet, og som vil utlevere de fleste bilene.

– Vi er svært glade og stolte over å utvide samarbeidet med Bilkollektivet ved å vinne dette anbudet, sa adm. direktør Glenn Haugerud i Toyota Oslo.

– At de nå ønsker å snevre inn til én leverandør tar vi som et tegn på at bilene og hybridteknologien vår er optimal for Bilkollektivet, og at fokuset vi har satt på forbedring av kundeoppfølging og service blir lagt merke til.

Avtalen som er inngått anses som viktig strategisk for Toyota i et forretningsområde som spås en kraftig vekst i årene fremover:

– Bildeling er en del av mobilitetsmarkedet vi ønsker å være med på i årene fremover. Første steg på veien er å samarbeide med Bilkollektivet som er en ledende aktør, sier Haugerud.

Avtalene med Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv vil inngås med lokal forhandler, henholdsvis Jæger Automobil og Toyota Bilia.

Powered by Labrador CMS