Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics
Stanley Robotics

Stan tar seg av bilen

Ofte er det trangt om parkeringsplasser ved flyplassen. Dessuten må du gå kilometervis med tung bagasje. Her er en løsning på begge problemene.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes p-plasser i ulike prisklasser ved store flyplasser. Problemet er at de rimeligste er langt unna og gjerne krever en bussreise med alt av pikkpakk, noe som kan være en utfordring når hele familien skal på ferie sammen.

De plassene som er nærmest terminalen er de dyreste, og det hender i tillegg at du bruker så lang til på å finne en ledig plass at du kommer i tidsnød.

Valet parking
Selv bruker jeg det som på amerikansk kalles «valet parking». På norsk heter det kanskje betjent parkering?

Jeg blir møtt av noen hyggelige mennesker som tar over bilen like ved avgangshallen. De sørger for at den står trygt parkert mens jeg er borte.

Tilbake i gamlelandet henter jeg bilen der jeg leverte den, enkelt og greit, men absolutt ikke gratis. Det aksepterer jeg for å ha det enkelt.

Robot pakering
Det franske selskapet Stanley Robotics har utviklet en tilsvarende løsning ved hjelp av små, skreddersydde roboter. Systemet har vært testet ut på flyplassene i Paris og Lyon og skal nå gjennom en prøveperiode på Gatwick ved London.

Prinsippet går ut på at du setter fra deg bilen i en garasje som forutsettes å ligge nær avgangshallen. Så skanner du deg inn i systemet via smartfonen din og går til avgangshallen. Så langt ikke ulikt systemet jeg benytter meg av, men her uten personlig kontakt.

Så kommer det ganske snart en robot ved navn Stan og plukker opp bilen din, kjører den til en mer avsidesliggende P-plass, og sørger for at bilen står i den samme garasjen igjen når du kommer tilbake fra reisen.

Effektivt
Stan trenger ingen nøkkel til bilen din, for han er utstyrt med lange «gafler» slik at han løfter den opp og bruker sine egne hjul til den lokale transporten. Han har styring i begge ender slik at han er ekstremt manøvrerbar i trange omgivelser.

Siden ingen skal ut av bilen etter at den er parkert, kan Stan parkere bilene ekstremt tett inntil hverandre. Man trenger heller ikke passasje mellom to og to rader, siden Stan og vennene hans enkelt kan flytte rundt på bilene etter behov.

Testene i Frankrike viser at man på denne måten kan skvise 30 prosent flere biler inn på det samme arealet. Og siden bileierne kan legge inn i systemet når de forventer å være tilbake, kan robotene sørge for god logistikk.

Når Stan skal testes ut på Gatwick i august skal det som til vanlig er 170 parkeringsplasser bli forvandlet til 270 robo-p-plasser.

Jeg ser for meg en del utfordringer med et slikt system, som distanse fra avleveringssted til oppbevaringsplass, størrelse på avleveringsstasjonen osv. Så foreløpig fortsetter jeg å møte mine trofaste hjelpere som manuelt tar seg av bilen min på Gardermoen.

Powered by Labrador CMS