Skoda-topp: - For oss er fremtiden elektrisk

Onsdag var det storfint besøk i lokalene til Møller Mobility Group på Frysja i Oslo. Alain Favey, styremedlem i Skoda, hadde tatt turen fra Tsjekkia for blant annet å snakke om selskapets fokus på e-mobilitet og deres elektriske fremtid.

Publisert Sist oppdatert

– Fra å levere én million biler i 2011, leverte vi 1,25 millioner biler i 2018. Det er rekord. Strategien vi har lagt gir frukter. SUV-ene våre er populære, sier Favey (bildet).

– Vi kunne solgt flere biler, men vi har opplevd lange leveringstider på modeller som Karoq og Kodiaq. Brandet er sterkere enn noen gang.

Skodas første elbil kommer allerede mot slutten av året. Det dreier seg om en elektrisk utgave av VW e-up-tvillingen Citigo. De første utleveringene i Norge skjer først fra januar 2020.

– Citigo E blir vårt første skritt før lanseringen av en modell basert på MEB-plattformen, kunne Favey berette.

Mer spennende blir Skodas el-SUV neste år. Under onsdagens møte kunne Skoda-ledelsen bekrefte at en ny konseptbil vil bli vist på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars. Den ligger nærmere produksjonsutgaven av el-SUV-en enn Skoda Vision E som er vist tidligere.

– Denne bilen blir på Kodiaq-størrelse. Den vil ikke konkurrere med det billigste billige, men være mye bil for pengene, ha lekker design, veldig god komfort, ha svært god plass og det siste innen infotainment og oppkoblingsmuligheter, sier Favey.

– Vi starter i et større segment og vil utvide modellprogrammet senere.

Han fremhever Møllers erfaring med elbiler og den klare politiske linjen i Norge for elbiler.

– Elbilene våre skal produseres i Tsjekkia. Det er en viktig strategi for oss. Vi vil få en ekstremt fleksibel produksjon, sier Favey.

Skoda-toppen kan avsløre at Skoda vil ha ti elektrifiserte (el/hybrid) biler på markedet i 2022, uten at han vil spesifisere hvor mange av disse som vil være helelektriske.

Superb blir imidlertid den første elektrifiserte Skodaen. Den kommer som ladbar hybrid mot slutten av året. Det blir anslått en elektrisk rekkevidde på rundt 70 km for denne modellen. Den dårlige nyheten sett med norske øyne er at den ikke får firehjulsdrift.

– For oss er fremtiden elektrisk, var budskapet på onsdagens møte.

– Transformasjonen skjer av seg selv, drevet av forbrukerne. Men vi må heller ikke glemme resten av kundene som ikke vil kjøpe elbil. Vi tror fortsatt på diesel, som er best for å oppnå lave CO2-utslipp. Diesel det beste kompromisset, mener Favey.

Powered by Labrador CMS