Nye regler for EU-kontroll

Fredag 8. februar 2019 skal periodiske kontroller på alle kjøretøy gjennomføres ved bruk av en ny kontrollinstruks; "versjon 3.0"

Publisert Sist oppdatert


Fristen for kontroll og godkjenning vil nå bestemmes ut fra sist utførte PKK, også kjent som EU-kontroll, og ikke ut fra siste siffer i kjennemerke.

Kjøretøy registrert før 8. februar 2019, som allerede har en frist i tråd med siste siffer i kjennemerket, kan ta ny PKK når som helst før fristen, ikke innen 4 måneder før fristen, slik regelverket har vært.

For kjøretøy som blir førstegangsregistrert i Norge etter 8. februar 2019, blir første frist i henhold til når disse ble registrert første gang.

Kontrollintervallene forblir imidlertid som før – hvert annet år.

Strengere krav til verkstedene
Innen 1. oktober 2021 må alle som utfører periodisk kjøretøykontroll ha gjennomført godkjent opplæring.

For å kunne utføre PKK-er må de kurses og sertifiseres personlig.

Kontrollører må også identifisere seg med BankID ved sending av kontroll.

Prishopp hos NAF
NAF er blant aktørene som øker prisene fra 8. februar. Medlemmer må nå ut med 1.095 kroner, mot 800 kroner tidligere, mens ikke-medlemmer blir avkrevd 1.295 kroner, mot 930 kroner tidligere.

Prisøkningen på nesten 40 % forklares med at de nye kontrollforskrifter gjør at kontrollene blir mer omfattende.

Det er også økte kostnader til kurs og sertifisering av de som skal utføre kontrollene.

Flere andre aktører BilNorge har vært i kontakt med antyder at også de vil justere prisene når det nye regelverket innføres og at dagens pris ikke står i forhold til tidsforbruket en PKK medfører.


Les mer om det nye PKK-regelverket hos Statens vegvesen

Powered by Labrador CMS