Curtiss Hades

Curtiss Zeus

Curtiss Zeus

Curtiss Zeus

Curtiss Zeus

Glenn Curtiss på sin V8 som har gjorde 220 km/t med
Foto: Glenn Curtiss Museum
Glenn Curtiss V8
Foto: Glenn Curtiss Museum
Harley Davidson Livewire

Harley Davidson Livewire

Harley Davidson Livewire

Elektrisk på to hjul

Den elektriske Harley Davidson er rett rundt hjørnet nå. Det finnes sykler som ser mer elektriske ut.

Publisert Sist oppdatert

Når du ser etter for tredje gang ser du nok at den nye Harley-Davidson Livewire ikke er drevet av en rekkefirer.

Og når du ser enda nøyere etter finner du ut at eneste andre mulighet er at dette er en el-sykkel.

Men Harley er en konservativ produsent, de ønsker vel ikke akkurat å rope ut at nå går det mot slutten for V2-motoren, at nå blir det strøm som gjelder.

Det er andre som er mer radikale i sin design og som virkelig står på for å fortelle at dette er noe som er annerledes.

Men i motsetning til Harley kan du ikke bestille en av dem hos Lazy Boyz, med levering om en måned eller to.

Curtiss Motorcycles samler nemlig fremdeles inn penger til en stor folkefinansiering for at de skal få sine motorsykler på hjul.

Litt bakgrunn: For to år siden slo Confederate Motors seg sammen med Zero Motorcycles. De kalte det nye selskapet Curtiss Motorcycles oppkalt etter en av USAs store flypionerer (Curtiss-Wright eksisterer fremdeles) – en fyr som også var en solid motorsyklist.

I 1907 hadde han for eksempel bygget en V8-sykkel som han gjorde 220 km/t på. Sykkelen står på Curtiss-museet i Hammondsport, NY.

Ikke bare skal det nye selskapet hedre Curtiss med navnet, de skal også bygge en V8-sykkel for å hylle 1907-modellen hans.

Men det er her vi er inne på å virkelig gjøre ting annerledes. For formålet til denne nye bedriften skulle nemlig være å utvikle en batterielektrisk cruiser.

De har nå vist antydninger av to modeller. Det er den de kaller Zeus som er den mest dramatiske.

Her har de verdens mest nakne ramme, og under den strutter det ut noe som ser ut åtte sylindre i V-form. Men det er selvfølgelig 8 sylindriske batteripakker vi ser her.

Det ser med andre ord ikke ut som om det er nødvendig med spesiell batterikjøling her.

Det snakkes om 16,8 kWt kapasitet ved 339 Volt, men ingen ladedata dukker opp. Derimot snakker de om 217 hk og 200 Nm.

Hvis den designen blir for omfattende for deg kan de også by på en versjon som heter Hades. Spesifikasjonene er de samme, men dette ser helt annerledes ut.

Det den ligner mest på er vel en 1975 Hercules med Wankelmotoren liggende fremover – men uten antydning av bensintank.

Selv foretrekker jeg Zeus, men uansett: Dette er sykler som ikke skammer seg for å fortelle at de er annerledes.

Curtiss regner med å kunne selge dem for 75.000 dollar – det høres ikke avskrekkende ut for et skikkelig, eksklusivt kunstverk av en custom-sykkel.

Men det gjenstår å se om de kommer på hjul, da.

Powered by Labrador CMS