Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors
Yanfeng Automotive Interiors

Tysk premiere – men ikke på IAA

Kinesiske Yanfeng, med flere store avdelinger i Europa, er blant dem som ikke viser seg frem på IAA. Men deres ferskeste tanker om autonome biler ble presentert i Stuttgart noen dager tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Yanfeng er store på interiører. Det er stadig flere europeiske bilprodusenter som kjøper innvendig dørbekledning eller komplette dashbord eller seter derfra.

Med 13 forsknings- og utviklings-sentra rundt i hele veden hadde det vært rart om de ikke hadde kommet opp med noen gode ideer nå og da.

Og det gjør de faktisk ofte, ikke minst etter at de begynte å konsentrere seg om det innvendige rommet – litt mer enn bare interiøret med andre ord – i fremtidens autonome biler.

Jeg har hatt en liten beef eller to med muskelmennene til Yanfeng før, men nå er vi gode venner og jeg er full av beundring for mye av det de har viste.

Denne gangen var det antydningen av en komplett bil de viste – eller kall det gjerne en Pod – der spacen var delt opp i to helt forskjellige områder. Foran var det lyst og luftig – en slags observasjonskapsel, mens stuen bak var mørk og intim – et sted hvor du kunne være veldig privat.

Konstruksjonen var stappfull av sånne detaljer som får deg til å måpe – et halvt sekund, inntil du plutselig ikke er så overveldet allikevel. Skuffer og skap og hyller som sier fra dersom du forlater bilen uten å ta med greiene dine, for eksempel.

Kanskje smart, men er det egentlig noe gjennombrudd å sette opp slike byggeklosser i et gjennom-elektronisk byggverk?

Utgangspunktet for XiM20, fortalte Tim Shih, visepresident for design og bruker-erfaring hos Yanfeng, var at modellen var basert på omfattende undersøkelser hos potensielle brukere. Og at noe de hadde oppdaget var at brukerne ikke ønsker å bli overveldet av teknologien. De ville velge selv hva de ville bruke, og når.

Derfor hadde de blant annet utviklet noe han kalte Smarte Overflater, noe sensor-aktig som følte om du ønsket å engasjere en eller annen teknologisk tjeneste, eller om du ønsket å sitte der og drømme i fred.

De hadde forresten lagt stor vekt på individuell velferd, fra et UV-lys som skannet hele interiøret for å desinfisere typiske områder som mange forskjellige brukere ville komme i kontakt med, til det han kalte Synlige Naturfibre som var med på å gi interiøret et vennlig og – hva skal vi kalle det? – vegan-aktig preg.

Smart Audio selvfølgelig, som aktivt konsentrerer lyd og bilder om deg uten å forstyrre de andre, er et element.

«Oppslagstavle» er et annet, informasjoner om stedet du nærmer deg, når du nærmer deg, der du kan forberede jobben eller bestille bord eller finne en rute du har lyst til å rusle.

Eller et ekstremt kompakt ventilasjonssystem som jeg håper de snart får plassert i vanlige biler. Nesten uten luftåpninger, men allikevel med enorm kapasitet.

Nå har jeg en følelse av at det ikke blir mye autonomt på Frankfurt-utstillingen i år, så det er kanskje like greit at Yanfeng holder seg borte?

Powered by Labrador CMS