-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Søstra til Mercedes ble også en bil
Nå feirer Daimler 120-årsdager også. Denne gangen for Mercedes, en bra bil oppkalt etter datteren til agenten på Rivieraen. Men det er mere ved denne historien
Jeg blir av og til veldig sliten av måten Mercedes-Benz skriver verdenshistorie på.
Verdens eldste, liksom. Et resultat av en Deutsche Bank-styrt fusjon med to dysfunksjonelle bilprodusenter, på randen av stupet i 1926. Peugeot har tross alt røtter tilbake til 1810. Tatra til 1850!
Eller «Das beste oder nichts…». Spør om hvor det egentlig ble av herrene Daimler og Benz. De endte ikke akkurat opp som hurraomgitte industriherrer med eget navn på veggen slik som Ferrari eller Ford.
Carl Benz ble i realiteten presset ut fra sitt selskap allerede i 1903 – stillingen som styreformann frem til han døde i 1929 var komplett honorær.
Gottlieb Daimler døde i 1900. Da var han allerede presset til å selge seg ut fra egen bedrift etter en mangeårig krig med styret sitt.
Men så var det Mercedes da. Nå dukker solskinnshistoriene opp igjen om Østerrikes konsul i Nice, Emil Jellinek, som solgte biler for Daimler på Rivieraen og som hadde noen gode ideer om hvordan en moderne bil skulle være og som presenterte sine ønskespesifikasjoner sammen med en kjempeordre som gjorde at Daimler ikke kunne la være å bygge bilen.
En av Jellineks spesifikasjoner var at bilen måtte ha et fransk navn, for eksempel navnet på hans eldste datter.
Den ble en suksess og dannet på mange måter oppskriften for den nye bilalderen. Til de grader en suksess at dette ble et verdensberømt bilmerke og vi blir minnet på det ved at fabrikkens designavdeling lager en slags moderne syntese av den opprinnelige Mercedes-Simplex modellen.
Jeg orker ikke oversette den blomstrende beskrivelsen konsernets designsjef, Gorden Wagener, gir av dette eventyret, men du kan få deler av den her. i originalen:
“Our quest for the perfect realization of luxury and the driving of innovation is part of our brand DNA. It forms the basis of the sustained success of our brand. Our design will turn cool-looking technology and emotional staging into a desirable experience, as is currently the case with the new compact GLA or the progressive EQC, for example.”
Men ikke noe sted i 120-årstalen står det for eksempel at Daimler selv ikke markedsførte Mercedes før de var helt sikre på at den var en suksess. Da hadde det allerede gått to år.
Men før vi kom så langt at det ble noen Mercedes, hadde Jellinek vært i tottene på Stuttgart i lang tid. «Den møkkahaugen brøt sammen – helt i rute», om en bil som døde. «Jeg ba om en sommerfugl, dere sendte meg en larve» var en annen hilsen nordover, eller «lås ingeniørene inne i et galehus».
Selv om han solgte bra med Mercedes, han skiftet sågar navnet sitt til Jellinek-Mercedes, haglet det fremdeles med skjellsord mellom Nice og Stuttgart.
«Disse eslene» var uttrykket han brukte om Daimlers ingeniører, og han kranglet så mye med tyskerne at Jellineks opprinnelige kontrakt med Daimler ble annullert uten videre i 1908.
Det ga han blaffen i. Han hadde begynt å få sansen for Austro-Daimler, Daimlers ganske selvstendige filial i Wien. Og Jellinek hadde sans for gode konstruktører. I Stuttgart hadde det vært Wilhelm Maybach som var hans favoritt. Han stakk av i 1907.
Til Austro Daimler fikk Jellinek, eller E.J. Mercedes som han nå skrev under med, overbevist Ferdinand Porsche om at det var en fremtid i bensinmotorer.
Til nå hadde Porsche bare tegnet elbiler eller hybrider, men den 24/28 PS som sto på bilutstillingen i Wien i februar 1907 var et bensindrevet mesterstykke. Han hadde brukt snaue seks måneder på den, han startet på fabrikken i Wiener Neustadt i september året før.
Men også her var spesifikasjonene skrevet av Jellinek – til de grader at denne bilen ble oppkalt etter lillesøsteren til Mercedes: Maja. Da man hadde fikset litt på den, og byttet Jellineks kjedetrekk med kardang, ble dette bærebjelken i Austro Daimlers virksomhet opp til krigen i 1914.
Og da hadde Austro Daimler også for lengst gått lei av tyske Daimler og hadde gjort seg selvstendige i 1909.
Det står en nydelig Maja på Fahr(t)raum, et praktmuseum ved noe som heter Mattsee, like ved Salzburg. Initiativtaker og driver av dette museet er den mest menneskelige tredje generasjons Porsche, Ernst Piëch.
Maja står egentlig der som en strålende huskelapp på mye av den historien Daimler glemmer å fortelle når de skal overbevise oss om Das Beste oder Nichts ...