En ny kjempe blir født

Vet du egentlig hva en sammenslutning av PSA og FCA betyr av modeller og salgstakt? Her skal du få oversikt over alle merkene, og hvilke som var bestselgerne i Europa – og Norge – i fjor.

Publisert Sist oppdatert

For tiden ser det ut til at ikke en gang en solid krise kommer til å sette en stopper for den planlagte fusjonen mellom Fiat-Chrysler selskapet og Peugeot og alt som hører med der.

Det er ikke lenge siden PSA-sjefen sa at han aktet å holde seg langt unna hjelp fra staten, for han ville ikke han noen forstyrrelser når det gjaldt styre og avgjørelser.

Og Agnelli-klanen, som fremdeles er dominerende (i innflytelse, om ikke i investeringer) på Fiat-siden er såpass avslappet at midt i denne næringskrisen byr de 30 prosent over for å få kloa i Italias største avis-utgiver.

Print er død, liksom.

Det eneste som kanskje kan bli et lite problem i arbeidet med å gjennomføre den vedtatte sammenslutningen er utbyttet. Både PSA- og FCA-eiere er lovet en ganske solid utbetaling når kjempene står på felles føtter.

Utbytte til kapitalistene samtidig med permitteringer, innskrenkninger og arbeidsledighet låter ikke helt bra akkurat nå. Men det er tvilsomt om dette kommer til å bremse planene.

Her skal jeg ikke gjøre annet enn å liste alle merkene som vil komme inn under den nye, store paraplyen, og se på hvilken plass de forskjellige har i markedet.

FCA har med seg Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia (ja visst, eksisterer ennå, men Abarth er ikke eget merke), Maserati og RAM. Ferrari er ikke en del av konsernet lenger.

Fra PSA kommer Citroën, DS, Opel/Vauxhall og Peugeot.

I fjor solgte FCA totalt 916.648 biler i Europa – tilsvarende 5,84 prosent markedsandel. PSA klarte 2.464.526 som tilsvarer 15,70 % av totalmarkedet.

Totalt vil den nye gruppen da ligge ca. 500.000 biler bak VW-Gruppen.

I Norge solgte FCA-merkene 316 personbiler og PSA endte med 7768. Som markedsandel betyr dette henholdsvis 0,22 % og 5,46%

Et stykke unna VW-Gruppen som gikk ut av året ikke så langt unna 25 %

La oss så se på hvert merkes bestselger i Europa og i Norge

Som man ser, er det litt av et utvalg den nye gruppen skal ut på markedet med. Dersom sammenslutningen ender med at en enste importør skal ta seg av hele porteføljen, bør han virkelig være en multitasker av helt nye, og hittil ukjente, dimensjoner.

Kilde til alle registreringstall i Europa er JATO Dynamics. For Norge er det Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Merke

Bestselger i Europa

Salgstall

Bestselger i Norge

Salgstall

Alfa Romeo

Stelvio

26.282

Stelvio

116

Chrysler

Ikke definert

128

Ikke solgt

0

Dodge

Ikke definert

1.433

Ikke solgt

0

Fiat

Panda

183.526

500

45

Jeep

Renegade

79.415

Compass

37

Lancia

Ypsilon

58.773

Ikke solgt

0

Maserati

Ikke definert

5.567

Levante

8

Citroen

C3

212.518

C5 Aircross

372

DS

D7 Crossback

27.346

D7 Crossback

42

Opel

Corsa

220.886

Ampera-e

1.057

Peugeot

208

224.022

3008

1.121

Powered by Labrador CMS