Zagato IsoRivolta GTZ

Zagato IsoRivolta GTZ

Zagato IsoRivolta GTZ

Iso Grifo GL
Foto: RM Sotheby's
Iso Grifo GL
Foto: RM Sotheby's

Zagato-hilsen bakover

Zagato har nettopp sluppet bilder av noe som kan se ut som en ganske nydelig hilsen tilbake til de gamle Iso Rivolta-bilene. Fru Zagato har nok en finger med i dette spillet.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden vi har fortalt om en Iso fra Zagato – men det var en fullskala Gran Turismo Sport-bil. Den han gjerne vil vise oss nå er et litt mer seriøst forsøk på skreddersøm.

Renzo Rivolta startet med kjøleskap like før krigen. Etter krigen ble det først små motorsykler (det endte med at han bygde racing-snøscootere sammen med Alejandro de Tomaso!), deretter ble det den geniale Isetta som BMW betalte så store lisensavgifter for at Rivolta kunne begynne å bygge fullblods superbiler.

Litt flaks hadde han, for etter å ha desertert Ferrari og ikke helt fått det til hos ATS, var Giotto Bizzarini klar til nye oppgaver.

Først en nydelig, ganske sivilisert, todørs coupé, og omtrent samtidig kom Grifo, eller A/3L. Begge designet av Giorgetto Giugiaro mens han fremdeles var hos Bertone, og begge med store Chevrolet-veåttere. Særlig den i Grifoen var virkelig ildsprutende.

Eventyret varte ikke lenge. Renzo døde i 1966, sønnen Piero overtok og til sammen ble det bygget færre enn 2.000 biler før det hele gikk under i 1974.

Zagato bygde aldri noe for Iso så lenge bilene derfra ble bygget.

Til gjengjeld giftet Andrea Zagato, som leder karosseribyggeren i dag, seg med Marella Rivolta, barnebarn av grunnleggeren.

Kanskje det er hun som har satt i gang denne ganske ærbødige hilsenen til bestefar?

På bildene ser i hvert fall bilen måteholden ut, ikke noen tøvete overdrivelser.

Fastbacken er den eneste umiddelbare forbindelsen jeg ser mellom den gamle og den nye, men det kan også se ut som den nye har en front som er delt i to – på hver sin side av en vertikal søyle.

Ikke et ord om de skal fortsette tradisjonen med fete Chevrolet-motorer – ikke ett ord om tekniske data i det hele tatt. Bortsett fra en beskjed om a vi må vente til oktober, da skal den første kundebilen skal leveres ut.

Skal vi gjette på en Corvette Z06-enhet?

Zagato sier at de skal bygge 19 eksemplarer av denne og at ni av dem allerede har kunder.

Men hvis du er mer interessert i en av de opprinnelige har RM Sotheby’s nå liggende to ute til Elkhart-auksjonen i oktober. Selv med priser på 3-4 millioner kroner har jeg en følelse av at Zagato-versjonen kan bli dyrere, med mindre sjanse for verdiøkning.

Powered by Labrador CMS