Audi e-tron GT Avant
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Audi e-tron GT Avant
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien

En forhåndstitt på Audis luksus-elbil

e-tron har utvilsomt vært en stor suksess for den norske Audi-organisasjonen og topper registreringsstatistikken hittil i år. Nå øker utvalget med flere nye modeller.

Publisert Sist oppdatert

Selv om e-tron leveres i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, tilfredsstiller den selvsagt ikke alle bilkunders behov. Men i løpet av neste år kommer to nye modeller, lillebror Q4 e-tron samt den luksuriøse Tesla S-utfordreren, e-tron GT.

Audi Norge åpner i dag for forhåndsreservasjoner av Audi e-tron GT, Audis første elbil utviklet av Audi Sport.

– Audi e-tron GT er en prestisjemodell for Audi, med potensialet til å bli en virkelig volummodell for oss i det norske markedet. For å ivareta de norske entusiastene best mulig, lanserer vi nå en reservasjonsløsning som åpner for at de mest interesserte får ekstra oppfølging og et forsprang når bilen kan bestilles og utleveres i 2021, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Se spionbilder av e-tron GT under vintertesting.

Hva kundene har i vente, vet man allerede en god del om. Audi har nemlig uttalt at designet på produksjons bilen ligger svært tett opptil designet på konseptbilen som ble vist i Los Angeles høsten 2018.

Basert på denne har vår illustratør laget eksklusive renderinger av en fremtidig e-tron GT Avant som er en naturlig videreutvikling av modellen. Det er jo ingen grunn til at ikke Audi skal ha tilsvarende alternativer som Porsche.

Reservasjonsbeløpet er satt til 20.000 kroner, et beløp som refunderes til kunder som ikke bestiller bilen. Reservasjonsløsningen åpner fredag 11. september.

Lang rekkevidde og mye krefter
Audi e-tron GT concept er en klassisk firedørs «Gran Turismo» med nøyaktig samme mål som Porsche Taycan, og de to har også mye teknologi til felles.

Den er 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy, og bygget i materialer som karbonfiber, aluminium og stål for å redusere vekt. Til sammenligning måler Teslas Model S 497 x 196 x 143 cm.

Konseptbilen yter 434 kilowatt, eller 590 hestekrefter, ved hjelp av to elektriske motorer – én på hver aksel. Bilen er naturligvis også utstyrt med Audis elektriske quattro-system.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,5 sekunder, og 0 til 200 km/t på rett over 12 sekunder. Takket være et sofistikert kjølesystem, kan denne øvelsen gjentas gang etter gang.

En batteripakke på 90 kWt plassert mellom akslingene i gulvet på bilen, gir Audi e-tron GT concept en rekkevidde på 400 kilometer etter WLTP-syklusen.

Regenerering av energi øker rekkevidden med opptil 30 prosent på Audis elbiler. I Audi e-tron GT concept kommer hele 90 prosent av all bremseenergi fra de to elmotorene – før de keramiske bremsene slår inn.

Batteriet på Audi e-tron GT concept har et 800 volts ladesystem som lader batteriene til 80 prosent i løpet av på 20 minutter, noe som gir en rekkevidde på nye 320 kilometer. Om du syns dette virker kjent, så er det tilsvarende data som Taycan.

Powered by Labrador CMS