-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Dette var en av de mest skulpturelle innslagene på årets Beijing-utstilling. Det eneste den hadde av interiør var noen svingbare seter, den hadde dessuten noen dører bare på den ene siden, og ellers var det bare en slags struktur av den typen du finner utenpå en Smart – fylt opp med glass i alle åpningene.
Og når jeg sier alle åpningene, mener jeg helt ned til det lave gulvet, både foran og bak.
Heldigvis hadde designerne droppet å lage verdens mest effektive fasong: en kube. De hadde bygget inn kurver i alle plan, så du kunne til og med se hvilken ende som var ment å vende forover.
Der hadde de sågar forsøkt seg med en slags front. Noen dekorative strømlinjer som strøyk bakover fra utsiden av begge frontlys-spaltene.
Taket var egentlig også ganske dekorativt. Det så nesten ut som det var lagt på etterpå, slik at det raget litt utover med markerte profiler på begge sider, og bak så det nesten ut som en forsiktig spoiler.
Tanken er å bygge slike med nivå 4 autonomi, slik at de passer på faste ruter. Den benytter noe de kaller fusjons-sensorer – jeg aner heller ikke – og en V2X teknologi som skal kunne sniffe ut alt som er i veien.
Om bord har passasjerene alle mulige oppkoblingstilbud, og de har også sin egen AI robot som de kan prate med om alt fra været til de siste innslagene på Tik Tok.
Men ingen tvil, en av de beste skulpturene i Beijing i år.
Selvfølgelig var både den elektriske luksus-SUV-en som skal importeres av Motor Gruppen på plass, sammen med fossil-tvillingen HS7 og den limousinen som hører med i utvalget: H9+.
Med akselavstand på mer enn 3 meter og et utstyr som ser ut til å være en Maybach verdig, er det selvfølgelig intet mindre enn en V12 motor som er egnet til fremdrift her?
Feil. Maskinavdelingen er egentlig ganske puslete: enten en 2-liters firer på 252 hk eller en V6, tre liters på 272 hk. Den trenger nesten ti sekunder på å nå hundre – men de som sitter i baksetet er kanskje glad til?
Nå har Hongqi faktisk også en seksliters V12 motor et eller annet sted. Hvorfor den ikke brukes her aner jeg ikke. De har riktignok en enda fetere representasjonsvogn enn disse, men der gikk designen ut på dato for flere år siden.
H9 + ser jo faktisk ganske bra ut, og er fullstendig moteriktig med sin firedørs soft-back design.