-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Racing NM lanserer skandinavisk mesterskap i GT+
De norske GT-klassene vokser selv under pandemiåret 2020. Racing NM lanserer for neste sesong Skandinavisk mesterskap i GT+ i tillegg til at det skal konkurreres om NM-tittelen. Klassen får egen hovedsponsor.
Norsk Racing har, med sterk innsats fra arrangørklubbene NMK Solør, NMK Sarpsborg-Rudskogen og Racing NM hatt et svært godt år i 2020 med rekorddeltakelse. Totalt startet nærmere 200 deltakere gjennom sesongen, med betydelig vekst i GT klassene.
Antall deltakere i GT-klassene har økt fra 62 i 2017 til hele 110 deltakere i 2020. Det vekker også interesse i utlandet hvor de norske GT-klassene får god medieomtale.
Det gjør at det allerede i 2021 jobbes mot å få på plass et skandinavisk mesterskap under reglementet til GT+-klassen med navnet Scandinavian GT Championship powered by Mad-Croc Energy.
Håpet er at mesterskapet vil appellere til deltagere fra Sverige, Danmark, og de øvrige nordiske landene som er en del av FIAs Nord Europeiske Zone (NEZ).
– Vi har fått henvendelser fra førere i de andre skandinaviske landene som ønsker å kjøre sammen med GT-klassen i Norge. Siden interessen for klassen internasjonalt er stor, ønsket Mad-Croc Energy å være med som klassesponsor for å løfte klassen og ikke minst Racing NM enda mer, forteller daglig leder i Mad-Croc Norge, Radni Molhampour.
Målet er å samle 15 til 20 versting-biler til start, og klassen har i det siste fått svært god omtale i store deler av Europa. De lovpriser det norske reglementet, hvor man kan stille til start med omtrent hva som helst, så lenge man følger FIAs regler for sikkerhet og bilene godkjennes av arrangørens tekniske kontroll.
I stedet for å satse utelukkende på et internasjonalt reglement som FIA GT3 eller FIA GT4, får man i Norge et startfelt med en unik miks av biler med svært mange hestekrefter.
Ett eksempel er Zyrus Engineerings Lamborghini LP1200, som i utgangspunktet er en Lamorghini Huracan fra merkecupen Super Trofeo, men som nå er bygget om etter alle kunstens regler og har fått hele 1200 hestekrefter.
Radni Molhampour som drifter Zyrus Engineering bekrefter at de stiller med to biler i klassen.
I tillegg ser det ut til at de som kjørte GT+-klassen i år ønsker å kjøre det nye mesterskapet i 2021, og Jan Øivind Ruud, som kjører en Stealth B7 og som innehar banerekorden på Vålerbanen, gleder seg til en ny sesong.
– Dette er noe som jeg har utrolig stor tro på. Vi så hva vi fikk til i GT+-klassen denne sesongen. Helt rå startfelt og ikke minst helt utrolig racing. Med flere biler og utøvere fra flere europeiske land blir dette svært moro å få være med på, sier Ruud.
Leder i Racingseksjonen i Norges Bilsportforbund, Frode Alhaug, er pådriver for prosjektet sammen med Radni Molhampour, Jan Øivind Ruud og øvrige medlemmer i seksjonen.
Racing NM har de siste 2-3 årene invitert svenske og danske førere til arrangementene og vil gjerne utvikle dette videre. Med den oppmerksomhet GT-klassene nå får utenfor landets grenser med GT+ i spissen, ønsker de å toppe programmet.
– Den internasjonale anerkjennelsen er flott for det norske GT-mesterskapet og våre førere og funksjonærer. Racing seksjonen har arbeidet langsiktig sammen med arrangørene for å gi førerne best mulige arrangement, og med den respons vi nå ser på deltakelse har vi et produkt å vise frem til samarbeidspartnere, sponsorer og nye førere, sier Frode Alhaug, leder i racingseksjonen.
– Vi har også tyske og danske-klasser som ønsker å kjøre sammen med oss, legger han til.
– Det har vært en fantastisk utvikling i rekruttering og bredde i klassene GT5 og GT4 og med de råeste bilene på over 1000 hk biler i GT+ så skal vi levere underholdning og kvalitet de neste årene.