Racing NM lanserer skandinavisk mesterskap i GT+

De norske GT-klassene vokser selv under pandemiåret 2020. Racing NM lanserer for neste sesong Skandinavisk mesterskap i GT+ i tillegg til at det skal konkurreres om NM-tittelen. Klassen får egen hovedsponsor.

Publisert Sist oppdatert

Norsk Racing har, med sterk innsats fra arrangørklubbene NMK Solør, NMK Sarpsborg-Rudskogen og Racing NM hatt et svært godt år i 2020 med rekorddeltakelse. Totalt startet nærmere 200 deltakere gjennom sesongen, med betydelig vekst i GT klassene.

Antall deltakere i GT-klassene har økt fra 62 i 2017 til hele 110 deltakere i 2020. Det vekker også interesse i utlandet hvor de norske GT-klassene får god medieomtale.

Det gjør at det allerede i 2021 jobbes mot å få på plass et skandinavisk mesterskap under reglementet til GT+-klassen med navnet Scandinavian GT Championship powered by Mad-Croc Energy.

Håpet er at mesterskapet vil appellere til deltagere fra Sverige, Danmark, og de øvrige nordiske landene som er en del av FIAs Nord Europeiske Zone (NEZ).

– Vi har fått henvendelser fra førere i de andre skandinaviske landene som ønsker å kjøre sammen med GT-klassen i Norge. Siden interessen for klassen internasjonalt er stor, ønsket Mad-Croc Energy å være med som klassesponsor for å løfte klassen og ikke minst Racing NM enda mer, forteller daglig leder i Mad-Croc Norge, Radni Molhampour.

Målet er å samle 15 til 20 versting-biler til start, og klassen har i det siste fått svært god omtale i store deler av Europa. De lovpriser det norske reglementet, hvor man kan stille til start med omtrent hva som helst, så lenge man følger FIAs regler for sikkerhet og bilene godkjennes av arrangørens tekniske kontroll.

I stedet for å satse utelukkende på et internasjonalt reglement som FIA GT3 eller FIA GT4, får man i Norge et startfelt med en unik miks av biler med svært mange hestekrefter.

Ett eksempel er Zyrus Engineerings Lamborghini LP1200, som i utgangspunktet er en Lamorghini Huracan fra merkecupen Super Trofeo, men som nå er bygget om etter alle kunstens regler og har fått hele 1200 hestekrefter.

Radni Molhampour som drifter Zyrus Engineering bekrefter at de stiller med to biler i klassen.

I tillegg ser det ut til at de som kjørte GT+-klassen i år ønsker å kjøre det nye mesterskapet i 2021, og Jan Øivind Ruud, som kjører en Stealth B7 og som innehar banerekorden på Vålerbanen, gleder seg til en ny sesong.

– Dette er noe som jeg har utrolig stor tro på. Vi så hva vi fikk til i GT+-klassen denne sesongen. Helt rå startfelt og ikke minst helt utrolig racing. Med flere biler og utøvere fra flere europeiske land blir dette svært moro å få være med på, sier Ruud.

Leder i Racingseksjonen i Norges Bilsportforbund, Frode Alhaug, er pådriver for prosjektet sammen med Radni Molhampour, Jan Øivind Ruud og øvrige medlemmer i seksjonen.

Racing NM har de siste 2-3 årene invitert svenske og danske førere til arrangementene og vil gjerne utvikle dette videre. Med den oppmerksomhet GT-klassene nå får utenfor landets grenser med GT+ i spissen, ønsker de å toppe programmet.

– Den internasjonale anerkjennelsen er flott for det norske GT-mesterskapet og våre førere og funksjonærer. Racing seksjonen har arbeidet langsiktig sammen med arrangørene for å gi førerne best mulige arrangement, og med den respons vi nå ser på deltakelse har vi et produkt å vise frem til samarbeidspartnere, sponsorer og nye førere, sier Frode Alhaug, leder i racingseksjonen.

– Vi har også tyske og danske-klasser som ønsker å kjøre sammen med oss, legger han til.

– Det har vært en fantastisk utvikling i rekruttering og bredde i klassene GT5 og GT4 og med de råeste bilene på over 1000 hk biler i GT+ så skal vi levere underholdning og kvalitet de neste årene.

Powered by Labrador CMS