Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus Engineering for Porsche Taycan
Foto: Bilfoto.no
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
Fredrik Sørlie NM-mester i GT+ 2020 - Foto: Zyrus Engineering
Zyrus LP1200
NM-mester i GT+ 2020 - Foto: Zyrus Engineering

Norsk Taycan-styling

Langt inne i en Taycan-artikkel på det amerikanske nettstedet ‘inside EVs’ sto det plutselig om noe som het Zyrus Engineering of Norway. Nytt for oss. Verdt en sjekk.

Publisert Sist oppdatert

Historien dreide seg om noen utvendige karosseri-detaljer i karbon, og – jo – det viste seg at de kom fra Norge.

Og det viste seg også å være mye mer historie i denne historien enn man kunne ane.

Kjappversjonen er at en av folkene i kretsen rundt dette selskapet som driver med ganske høyverdig, finmekanisk konstruksjonsarbeid, endelig hadde fått den nye Taycanen sin.

Han var nok vant til en litt bedre material-kvalitet, kanskje var den litt vel plastikkete her og der?

I hvert fall bestemte han seg for å gi noe av eksteriøret et skikkelig, høykvalitets karbon-uttrykk.

Men samtidig (og her gjetter jeg bare, for jeg har ennå ikke sett bilen, bare bildene) var han enig med de fleste i at bilen ser fantastisk ut, så han ville ikke endre på innpakningen.

Derfor har vi en hekkspoiler som ser ut som den opprinnelige hekkspoileren med den samme lysstripen. Vi har den samme frontsplitteren og de samme skjørtene under dørene.

For meg ser det ut som omvendt engineering hele veien, man har tatt de gamle bitene, digitalisert dem og gitt oppdraget til numeriske maskiner. (Som jeg ser de har. På Face annonserer de nemlig akkurat nå etter «a CNC operator with CAM experience. - Positive and energetic person. - Varied tasks. Must be solution oriented! Must be able to create programs for parts. - Program Fusion 360/ HSM works. - Car related experience is important.)

Hvem ante at det ble gjort sånne jobber i Norge?

I hvert fall forteller de at de nå har et sett på 14 biter som alle monteres i de opprinnelige festepunktene. Settet er ikke billig, det koster 12.900 euro i matt eller blank finish. Man kan også få delene lakket i bilens originalfarge.

Om du bare ønsker hekkspoileren, så kan denne kjøpes separat for 1.700 euro. Men den er inkludert i settet.

De forteller at det allerede, etter en uke, er stor interesse. Det har også vært store Porsche-forhandlere fra Langtvekkistan som har vist interesse.

Men så, når jeg begynner å grave på Insta- og Face-sidene deres, dukker det opp noe helt annet.

En av klodens mer hårete Lamborghinier, eller hva det nå er.

Den er basert på et Supertrofeo chassis med Huracan-bakgrunn, men med mer enn 500 deler fullsteding redesignet og fremstilt i karbon ser den ut som noe fra hinsides.

De forteller for eksempel at airfoilen der bak er en del av et komplett aerokit som genererer mer enn 1200 kg marktrykk. Eller at både skiver og bremseklosser er fremstilt av karbon.

Originalmotoren er bygget opp til 1200 hester med masse tricks på innsugningssiden, inklusive deres eget twin turbo system, og på utoversiden finner du eksos i titan.

Den har de kjørt fort med på Ringen og på Spa, og de har brukt en engelskmann som heter Oliver Webb som testsjåfør. Han kjørte Le Mans for femte gang i år med et østerriksk team i LMP1-klassen, så han vet litt om store, raske biler.

Men i september klarte de også å vinne NM-mesterskapet i klassen GT+, med Fredrik Sørlie som sjåfør.

Les også: Nytt skandinavisk mesterskap i GT+

Foreløpig har jeg ikke kommet lenger, og jeg har tildelt meg selv 15 runder rundt Monolitten i Frognerparken som straff for jeg jeg har latt alt dette gå under radaren.

Som sagt, det er mere historie her enn bare et spoilersett til en Taycan. Jeg håper vi kan bringe dem videre til dere også, en annen gang.

Powered by Labrador CMS