-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Norsk Taycan-styling
Langt inne i en Taycan-artikkel på det amerikanske nettstedet inside EVs sto det plutselig om noe som het Zyrus Engineering of Norway. Nytt for oss. Verdt en sjekk.
Historien dreide seg om noen utvendige karosseri-detaljer i karbon, og – jo – det viste seg at de kom fra Norge.
Og det viste seg også å være mye mer historie i denne historien enn man kunne ane.
Kjappversjonen er at en av folkene i kretsen rundt dette selskapet som driver med ganske høyverdig, finmekanisk konstruksjonsarbeid, endelig hadde fått den nye Taycanen sin.
Han var nok vant til en litt bedre material-kvalitet, kanskje var den litt vel plastikkete her og der?
I hvert fall bestemte han seg for å gi noe av eksteriøret et skikkelig, høykvalitets karbon-uttrykk.
Men samtidig (og her gjetter jeg bare, for jeg har ennå ikke sett bilen, bare bildene) var han enig med de fleste i at bilen ser fantastisk ut, så han ville ikke endre på innpakningen.
Derfor har vi en hekkspoiler som ser ut som den opprinnelige hekkspoileren med den samme lysstripen. Vi har den samme frontsplitteren og de samme skjørtene under dørene.
For meg ser det ut som omvendt engineering hele veien, man har tatt de gamle bitene, digitalisert dem og gitt oppdraget til numeriske maskiner. (Som jeg ser de har. På Face annonserer de nemlig akkurat nå etter «a CNC operator with CAM experience. - Positive and energetic person. - Varied tasks. Must be solution oriented! Must be able to create programs for parts. - Program Fusion 360/ HSM works. - Car related experience is important.)
Hvem ante at det ble gjort sånne jobber i Norge?
I hvert fall forteller de at de nå har et sett på 14 biter som alle monteres i de opprinnelige festepunktene. Settet er ikke billig, det koster 12.900 euro i matt eller blank finish. Man kan også få delene lakket i bilens originalfarge.
Om du bare ønsker hekkspoileren, så kan denne kjøpes separat for 1.700 euro. Men den er inkludert i settet.
De forteller at det allerede, etter en uke, er stor interesse. Det har også vært store Porsche-forhandlere fra Langtvekkistan som har vist interesse.
Men så, når jeg begynner å grave på Insta- og Face-sidene deres, dukker det opp noe helt annet.
En av klodens mer hårete Lamborghinier, eller hva det nå er.
Den er basert på et Supertrofeo chassis med Huracan-bakgrunn, men med mer enn 500 deler fullsteding redesignet og fremstilt i karbon ser den ut som noe fra hinsides.
De forteller for eksempel at airfoilen der bak er en del av et komplett aerokit som genererer mer enn 1200 kg marktrykk. Eller at både skiver og bremseklosser er fremstilt av karbon.
Originalmotoren er bygget opp til 1200 hester med masse tricks på innsugningssiden, inklusive deres eget twin turbo system, og på utoversiden finner du eksos i titan.
Den har de kjørt fort med på Ringen og på Spa, og de har brukt en engelskmann som heter Oliver Webb som testsjåfør. Han kjørte Le Mans for femte gang i år med et østerriksk team i LMP1-klassen, så han vet litt om store, raske biler.
Men i september klarte de også å vinne NM-mesterskapet i klassen GT+, med Fredrik Sørlie som sjåfør.
Les også: Nytt skandinavisk mesterskap i GT+
Foreløpig har jeg ikke kommet lenger, og jeg har tildelt meg selv 15 runder rundt Monolitten i Frognerparken som straff for jeg jeg har latt alt dette gå under radaren.
Som sagt, det er mere historie her enn bare et spoilersett til en Taycan. Jeg håper vi kan bringe dem videre til dere også, en annen gang.