En norskeid Ford GT. Det er en bil identisk denne, men blå med hvite striper, som blir hovedattraksjonen på Fords OMS-stand. (Foto: Øivind Skar)

Ford Ranger Raptor er kanskje den tøffeste av pickupene.

Ford Mustang Mach 1.

Ford Mustang Mach 1.

Ford Mustang Mach 1.

Ford Mustang Mach 1.

Ford Mustang Mach 1.

Ford Mustang Mach 1.

Raskest av Ford Mustang nå: Mach-E GT.

Raskest av Ford Mustang nå: Mach-E GT.

Raskest av Ford Mustang nå: Mach-E GT.

Raskest av Ford Mustang nå: Mach-E GT.

Raskest av Ford Mustang nå: Mach-E GT.

Ford GT.

Ford GT.

Ford GT.

Også Transit blir nå elektrisk.

Ford F-Max.

Se Fords muskelbiler på Oslo Motor Show

Lyst til å se en Ford GT, en Mustang Mach 1 eller Mustang Mach-E GT på nært hold? Du finner dem blant mange flere raske og motorsterke Forder på OMS.

Publisert Sist oppdatert

Ford Performance er ledetråden når Ford tar med seg modeller fra store deler av alfabetet til Oslo Motor Show kommende helg. Her står alt fra en skinnende Ford GT, en bil som i norskregistrert antall kan telles på én hånd, via råsterke Mustanger, tøffe pickuper til Ford F-Max, en trekkvogn hørende hjemme i den tyngste klassen.

– Vi vil vise hva Ford er, vise bredden i vårt produktspekter, sier salgssjef nyttekjøretøy i Ford, Espen Markussen.

Ford GT
Høydepunktet hos Ford vil uten tvil være den for de aller fleste uoppnåelige Ford GT. GT er avledet av GT40, bilen Ford vant Le Mans-løpet med fire år på rad fra 1966.

Selv om det var Henry Ford II som, i et anfall av oppgitthet fordi han ikke fikk kjøpe Ferrari, tok initiativet til at Ford skulle utvikle en bil som kunne banke Ferrari og alle andre i baneløp, bygde Ford bilen sammen med samarbeidspartnere. Derfor fortsatte produksjonen av GT40 (40 fordi bilen var 40 tommer høy) i noen grad etter at Ford trakk seg fra prosjektet. Minst en av disse bilene befinner seg i Norge og inngår i samlingen til Henry Harrfeldt. Det var Harrfeldts McLaren 720 Spider som kastet glans på Bil/BilNorges stand på OMS for to år siden.

GT40 er også en svært populær replikabil, og flere av dem har gjennom årene vært å se på OMS.

Superbilen
Et ønske om å ha en superbil i stallen gjorde at Ford lanserte en ny GT som gikk i begrenset produksjon på 4038 eksemplarer i to år fra 2004. GT var den gang utstyrt med en 5,4-liters V8-motor.

Neste GT kom så sent som i 2016, men nå utstyrt med en twin-turbo-ladet V6 på 3,5 liter som de første årene sparket fra med 656 hk og tar GT til 100 km/t på tre sekunder. Det er en slik bil fra 2018 Ford stiller med på OMS denne gang.

En tilsvarende bil, bilen på bildet, er vist på utstilling en gang tidligere. Det skjedde på Motorama i Stavanger for to og et halvt år siden.

Mustang Mach 1
Men Ford har med seg langt mer for bilinteresserte til OMS. Her står også den knallgule Mustang Mach 1 som sammen med filmkjendisen «Lillegul» prydet BilAutofils forrige forside. Bilen sprinter til 100 på 4,2 sekunder med krefter hentet fra 5-literen som yter 460 hk.

Mustang Mach-E GT klarer seg uten bensin, men er samtidig enda råere i ytelse enn V8-eren fra Detroit. Med 487 hk og hele 860 Nm i moment fra start bruker Mach-E GT bare 3,7 sekunder til 100 km-merket. Bilen er allerede i salg og de første eksemplarene ankommer Norge i slutten av 2021/begynnelsen av 2022 - priset fra 635.000 kroner. Ladefarten oppgis til 150 kW.

Ranger Raptor
Ranger Raptor regnes blant de tøffeste av pickupene og bidro til å gjøre Ranger til fjorårets pickupvinner. I år konkurrerer Ranger tettere med Toyota Hilux om den øverste pallplassen i samme klasse.

Også elektrisk Transit blir å finne på Fords stand hvor den vil stå sammen med Ford F-Max, en 500 hk trekkvogn med 12,7-liters motor. F-Max bygges av Fords samarbeidspartner Otosan i Tyrkia som produserer flere av Fords nyttekjøretøyer ved siden av å ha egne modeller.

Powered by Labrador CMS