Aston Martin DB7 Vantage
Aston Martin DB7 Vantage
Aston Martin DB7 Vantage
Aston Martin DB5 med Sean Connery som James Bond 1964

Aston Martin V12 Vanquish

Aston Martin DBR1 (1959)
Aston Martin DBR1
Aston Martin DBR1
Aston Martin V8 Vantage Le Mans
Aston Martin V8 Vantage Le Mans
Aston Martin V8 Vantage Le Mans

ASTON MARTIN

Den velstående amatørracerkjøreren Lionel Martin ga i 1913/14 sin første prototype navnet Martin Aston etter det den gang kjente bakkeløpet Aston Clinton. I 1922 slo Martin seg sammen med Robert Bamford for å bygge sportsbiler som fikk navnet Aston Martin, mens firmaets navn var Bamford & Martin Aston.

Publisert

Allerede i 1920 oppsto imidlertid den første Aston Martin-logoen, en sirkel hvor de mørkegrønne bokstavene bokstavene A og M overlappet hverandre på en messingbakgrunn. Det regnes som sannsynlig at Lionel Martins kone Kate sto bak logoen. Men Aston Martin som firmanavn ble først etablert i 1926, da William S. Renwick og Augustus Bertelli gikk sammen om å overta geskjeften. 1,5-liters konkurransesportsvogner var nå merkets spesialitet. Etter hvert ble disse bilene også utstyrt med kompressor.

Rundt 1930 kom en ny Aston Martin-logo, som på tidstypisk engelsk vis var to utslåtte fuglevinger med merkenavnet tvers over. Også M-en i midten slo opp- og utover som to "vinger" og dannet samtidig de horisontale topplinjene i T-ene på hver side.

I 1932 ble logoen redesignet pånytt, denne gang av S.C.H. "Sammy" Davis, vinner av 24 timers-løpet ved Le Mans i 1925 som en av "The Bentley Boys" og senere en ledende skribent i bilbladet Autocar. Davis var fascinert av egyptologi og lot seg inspirere av en flyvende skarabébille da han reviderte Aston Martins vinge-logo med masse små , kremfargede felter innenfor en forkrommet ramme, og med Aston Martin-navnet i store sølvbokstaver i et svart rektangel inni vingen. Helheten skulle signalisere fart og klasse i ett og samme uttrykk.

Men i likhet med mange andre britiske sportsbilfabrikker, var heller ikke økonomien hos Aston Martin den beste på noe som helst tidspunkt. De flørtet litt med Frazer-Nash allerede i 1931. I 1933 overtok skipsrederen R. Gordon Sutherland kontrollen og beholdt den til 2.Verdenskrig var over.

Storhetstiden for Aston Martin tok av for alvor etter at traktorfabrikken David Brown overtok fabrikken i 1947, samtidig med at de overtok Lagonda. Det var David Browns initialer som lå til grunn for at alle modeller fra den gang til nå har betegnelser som begynner på ”DB”, og nå sto også David Browns navn skrevet over Aston Martins på den ellers uforandrede logoen.

Utover 1950-årene var Aston Martin det største engelske navnet i sportsvognracing nest etter Jaguar, og ved inngangen til 60-åra tro de til med en praktfullt konstruert Formel 1-bil. Feilen var at den hadde frontmotor, mens alle andre var i ferd med å gå over til midtmotor.

Aston Martin trakk seg fort ut av F1-sirkuset for å slikke sine økonomiske sår, men merket oppnådde til gjengjeld en helt særpreget status på 1960-tallet fordi det var dette merket folk forbandt med agent 007, James Bond. At også enkelte av Beatles-gutta var svake for merket var heller ingen dårlig PR i akkurat det tiåret.

1970-åra ble tøffe for Aston Martin, selv om tiåret knapt hadde begynt da de erstattet krommen rundt den kremfargede logoen med gullfarge! Fabrikken skiftet eierskap både i 1972, 1975 og 1981, og først i 1987 ble tilstanden mer stabil da Ford gikk inn for å redde det klassiske og godt profilerte bilmerket. Et tappert comeback i sportsvognracing i 1980-åra førte ikke til den ønskede oppmerksomheten, og da Jaguar gjorde det samme med mer PR-suksess på slutten av samme tiår, la Aston Martin racing på hylla.

Logoen deres fikk i 1984 lett avrundede vinger og noe enklere inndeling av linjene mellom fuglefjærene. I 2004 ble disse linjene ytterligere forenklet gjennom innføringen av DB9, samtidig som vingens ytterlinje ble tykkere og det svarte rektangelet med merkenavnet større. Like fullt var logoen ennå forbausende lik den som "Sammy" Davis hadde kommet fram til 72 år tidligere.

I mars 2007 solgte Ford Aston Martin til en investorgruppe ledet av David Richards, som også står i spissen for motorsportselskapet Prodrive.

Aston Martin har aldri vært noe hverdagslig syn i Norge og vil neppe bli det noengang heller, men like fullt importeres det et og annet eksemplar hit gjennom merkets offisielle kanal, Jaguar Norge-avleggeren AS Insignia. 2006 har enn så lenge vært firmaets rekordår med et tosifret antall nyregistrerte Aston Martin, og når dette skrives nærmer den norske beholdningen seg 70 registrerte Aston Martin av et bredt utvalg årganger.

Norsk Sportsvogn Klubb
Albion, Norsk Britisk Bilhistorisk Forening

FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)

Powered by Labrador CMS