Trivette

Trivette

Trivette

Trivette

Trivette

Vigillante

Vigillante

Vigillante

Vigillante

Vigillante

Vigillante

Vigillante

Egentlig hadde jeg ikke ment at det skulle komme så langt. For da jeg startet artikkelserien med trehjulinger ville jeg ikke rote meg bort i Reliant Robin/Bond Bug type biler. Et hjul foran er IKKE RIKTIG. Bare spør Mr. Bean.

Publisert Sist oppdatert

Denne historien begynte med den første oljekrisen i 1973. I 1974 sto TriVette klar. En trehjuling, allerede nå med hjulene feil plassert, ganske moderne i profil, lukket og med måkevingedører. Det mest positive med denne var at den som regel ble drevet av en motor fra Fiat 850 (selv om vi er i California nå!) og det betød at de ikke helt ukjente trimmingsbitene fra Abarth også kunne legges på denne. Endel hårete opplevelser ble rapportert den gang. Tenk deg: all maskinvekt lå bak bakakselen – det heter overstyring. Lite grep på forhjulene (i god amerikansk tradisjon) - det heter understyring. Kombinasjonen kan fort gi deg grå hår, selv om Road Test magazine skrev at den slo datidens Corvette, eller en Alfetta GT på skid pad’en.

Siden produsentene stolte på dette la de like godt på med en Turbo TriVette 220 hester, null – hundre på under 4 sekunder (vekt på rundt 55 kg) og toppfart over 220 km/t. Ved den hastigheten var stabiliteten utrolig – men utrolig hva får vi ikke greie på. Utrolig spennende?

I øyeblikket arbeider produsenten med en ny TriVette. TriVette To skal ha populære biler som potensielle donorer, her skal prisen på byggesettet holdes nede på rundt 12.000 dollars, og har du en femte generasjons Civic, tredje generasjons Golf, eller en V6 Ford Taurus er du velkommen. Selv om kit’et også aksepterer Cadillacs NorthStar V8 motor eller Chevrolets 350 blokk.

Men mens vi venter på den er det Vigillante som her hovedsaken akkurat her. En Buck Rodgers rakett, lang spiss snute, brede hofter der rakettene skulle sitte, den dristige piloten under en glasskuppel midt på, og plass til en vakker sekretær eller modig assistent på et sete bak. Det ser helt sprøtt ut, men det er faktisk ni år siden den ble tildelt sitt VIN-nummer, hvilket i praksis vil si typegodkjent.

Her snakker spesifikasjonene om 0-100 på 3 sekunder, en kvart mile på under 10 sekunder med 150 miles (240 km/t som terminal hastighet) og toppfart på mer enn 300 km/t!!! Bremsing på 1 G tror jeg nok på, men kurve-krefter på over 1 G har jeg vondt for å tro, men har heller ikke tenkt å prøve for å motbevise det. Takk for tilbudet, men jeg tror heller jeg vil ta en spasertur.

Materialbruken er avansert, det vi kan se av tekniske detaljer virker US Racing Technologi av første klasse, at vekten er på godt under 700 kg tyder på at den er sterk. Og at produsenten nå ser på en motor som yter over 800 hester betyr at man her har et kjøretøy med samme kraft/vekt forhold som en Indy-racer.

Muligens skulle jeg kunne tenke meg å kjøre en Indyracer på landeveien, men ikke hvis du har fjernet det ene styrehjulet, nei.

Hva slags folk som bygger disse greiene aner jeg ikke, men jeg liker det bildet som blir skapt på Web-sidens FAQ-avdeling. Hvor mye plass er det inni en Vigillante? er det en som spør om. Og husk, her snakker vi om det, antakelig raskeste og skumleste som noen gang har fått på seg et registreringsskilt. Michel Vaillant må jo være smågutt i dette selskapet. Men nei da, bare hør på svaret der han forteller om hvor glimrende plass denne atletiske fyren har: ”Jeg er 1,93 og veier 110 kg …!

Powered by Labrador CMS