Mahindra Bolero

Mahindra Bolero Camper

Mahindra Cab King

Mahindra Champion

Mahindra CL 500

Mahindra Classic

Mahindra Double Cab

Mahindra Economy

Mahindra FJ-CNG Minibus

Mahindra FJ 740 Minibus

Mahindra Marshal DX Royale

Mahindra Maxx

Mahindra MM-ISZ

Mahindra NC 640 DP

Mahindra Pik-up CBC

Mahindra Pik-up

Mahindra Rakshak

Mahindra Scorpio

Mahindra Single Cab

Mahindra Tourister 15

Mahindra Utility

Mahindra Voyager

MAHINDRA

Stålprodusenten Mahindra & Mohammed, grunnlagt i Bombay 1945, ble i 1948 omorganisert til Mahindra & Mahindra Limited, til daglig kalt M&M. Året etter startet Mahindra å montere Willys Jeep. Et nærere teknisk og økonomisk samarbeid med Willys-Overland ble innledet i 1954, noe som bl.a. førte til at Mahindra også produserte de frambygde Jeep FC-150 med Hurricane bensinmotor fra midten av 1960-tallet.

Publisert Sist oppdatert

Jeep CJ var Mahindras basismodell hele veien, og i 1991 ble den supplert med langchassis-utgaven Mahindra Commander. To år etter kom den mer komfortable Armada på markedet, dette var en 5-dørs SUV som minnet litt om Suzuki Vitara og som først hadde Jeep dieselmotor, deretter Peugeot. I 1995 gikk Mahindra inn på lastebilsiden med lisensutgaver av Mitsubishi L300, men enda viktigere var personbil-offensiven de satte i verk året etter med en joint venture på å bygge indiske Escort. Dette var såpass vellykket at også Fiesta kom på programmet i 1998. I 2001 kom Renault inn som motorleverandør.

Mahindra hadde så langt ikke hatt noen logo å skryte av, men fra 2000 innførte de en ”typisk asiatisk oval med en ganske treffende vri, da M-en i ovalen er formet slik at den minner om en motorvei.

4WD-kjøretøyer med sterke Jeep-aner utgjør den dag i dag bredden av programmet, fra den enkle Marchal til den større Maxx, den mer komfortable Bolero og med Scorpio som toppen av kaka. Mahindra har i dag over 50% av det indiske markedet for firehjulstrekkere.

Powered by Labrador CMS