-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ingen luft i Bobla mer
Ser du en Boble på gata i dag – og det er det store sjanser for – så stopp opp og ta av deg din mentale hatt i et øyeblikks ærbødighet og ettertanke. I dag avsluttes produksjonen av dette nesten 70 år gamle vidunderet.
Verdens mest solgte
Vi skal ikke dra noen Boble-historie her – det er vel ingen enkelt-modell det har vært skrevet så mange bøker og artikler om, kanskje bortsett fra T-Forden.
De to har da også vært konkurrenter om tittelen Verdens mest produserte. I følge rekordbøkene kjørte Bobla forbi Fordens 15.007.034 enheter i 1968 (her må vi ikke glemme at Ford klarte sitt volum på mindre enn 20 år, i et marked som var på under en ti-del av det Bobla opererte i), og da produksjonen stoppet i Tyskland den 19. januar 1978 hadde det vært fremstilt 16.255.500 slike biler der.
Men de siste bilene kom fra Emden-fabrikken. I Wolfsburg, der det hele hadde startet forsiktig før krigen (frem til midten av 1945 hadde det vært produsert 630 biler på kjempefabrikken) hadde kvittet seg med Bobla allerede den 1. juni 1974.
Over Atlanteren
Mexico var imidlertid neste stopp for legenden. Der ble det også bygget mange forskjellige typer, den siste Karmann Cabrioleten ble for eksempel ferdig den 10. januar 1980, da hadde 330.281 slike blitt produsert – totalt.
I 1984 feiret Mexico-fabrikken sin Boble nr. 100.000 og i august året etter kom den siste eksport-utgaven til Emden i Tyskland. Senere modeller har vært gråimport.
Ultima Edicion
1.000.000 Bobler har Mexico eksportert av de til sammen 1,7 millioner som har vært bygget der. Av disse heter de 3.000 siste Ultima Edicion og er utstyrt med en av to spesielle farger, en beige og en blå som ikke er ulikt veteran-kulørene fra VW Werk.
Dessuten er det litt krom, stilige hvit-side dekk, stereo av en viss kvalitet og annet utstyr. Dynamikk-avdelingen har en 46-hesters, fremdeles luftkjølt, boksermotor på 1,6 liter. Nå riktignok med innsprøytning og katalysator.
Hjem igjen
Flere av Tysklands frie importører tar hjem noen eksemplarer av dette minnet, så fremdeles skal vi nok kunne se nye Bobler i trafikken.
Det fortelles at en også er på vei til Norge om tre måneder. Hvis den blir registrert som ny betyr det at Golfen må vente enda en times tid neste år, før den blir Norges mest solgte bilmodell.
La meg bare avslutte med dagens favoritt-historie om Bobla (det finnes tusenvis av dem, men dette er dagens). I 1966 eksploderte Boble-salget på Nauru, en liten øy i Stillehavet. I følge en av de mange prisbelønte VW-annonsene økte salget der med 200 prosent, fra 1 til 3!