-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo XC90: Svensk emigrant
Selv om den er bygget i Sverige, som de fleste Volvoer, er det amerikanske markedet viktigst for XC90. En gunstig pris og et merke med lange tradisjoner har gjort den populær også i Norge.
God fremkommelighet
Fremkommeligheten er det lite å utsette på. Volvos avanserte system med automatisk fordeling av kreftene mellom for- og bakaksel fungerer glimrende på all slags vei. Bratte bakker forseres uten snev av anstrengelse, selv på vinterkledde veier. XC90s avanserte elektronikk hjelper deg ut av potensielt vanskelige situasjoner, og på tross av sine to tonn er bilen lett å manøvrere på svingete landevei. (Vi har kun kjørt bilen på vanlig vei, og kan derfor ikke uttale oss om terrengegenskapene.)
Størrelsen blir imidlertid et minus når du skal manøvrere bilen i trange omgivelser som inne i et parkeringshus. Et lite minus gir vi også for høy innlastingen i bagasjerommet hvor det kan bli tungt å løfte inn store kofferter, et problem for mange full size SUVer som prioriterer høy bakkeklaring. Plass er det imidlertid nok av der bak, 613 liter med fem om bord og hele 1837 liter når bilen brukes som toseter.
Turbo og automat
Vårt eksemplar var XC90 2,5T utstyrt med 5-sylindret 2,5-liters turbomotor og Geartronic automatkasse med manuell overstyringsmulighet. 210 hester og et dreiemoment på 320Nm (v/1500-4500 o/min.) gir et sportslig preg, men ikke mer enn det bør være i en bil i denne klassen. Geartronic kassen - standard i alle XC90 modeller i Norge - tilpasser seg din kjørestil. Vi opplevde imidlertid i enkelte situasjoner at den tok noen snodige avgjørelser og slet med å finne rett gear til rett tid.
Prisen på en Volvo XC90 2,5T som 5-seter er kr 692.900 inkludert automatgear. Vår modell var en velutstyrt 7-seter med listepris kr 789.110. Mye penger for en bil.
Etter årets 11 første måneder er det registrert drøye 200 XC90 i Norge, og det er vesentlig høyere tall enn for dens naturlige konkurrenter, BMW X5, Mercedes M-Klasse og Volkswagen Touareg. En av årsakene er nok at XC90 er noe rimelige enn konkurrentene og at Volvo har et godt etablert forhandlernett og mange lojale kunder. Dessuten er det lite å utsette på selve produktet.